Продължението на Paramount – „Top Gun: Maverick“ спечели вниманието на целия свят и спокойно донесе приходи от над 1 милиард долара. Голямата изненада беше, че за разлика от всички останали модерни филми, този определено успя да улови емоцията и есенцията на добрите стари екшън ленти, които сме виждали във време, когато киното нямаше толкова възможност за специални ефекти. Изненадата със сигурност е в лицето на Том Круз, който успя да покаже, че дори и като по-стара версия на Пийт Мичъл ще може да отговори на изискванията на критиците.
Докато филмът все пак използва някои фантазии на сценаристите, основата продължава да бъде Top Gun. Една от най-добрите американски програми за пилотите на флотата започва своята работа още през 1969 г. с цел да ограничи загубите над небето на Виетнам. Идеята в този случай е да се изпратят някои от най-добрите пилоти, които да бъдат подготвени за въздушни двубои срещу руските МиГ-ове. Резултатът наистина е впечатляващ, а още по-важното е, че локацията на базата е именно Зона 51, която преди няколко години трябваше да бъде щурмувана от група почитатели, пожелали да видят извънземните.
За снимките ще открием, че е използвана военната база в Невада, където нивото на секретност не е чак толкова високо. Още по-добрата новина е, че макар във филма да виждаме промяна на технологията и самите самолети, реално мисията е почти идентична. Впрочем наистина е възможно да видите стари бойни пилоти, които получават правото да обучават новите и да предават натрупания боен опит. Според официалния сайт на американската флота става ясно, че програмата има за цел да подготви кандидатите за всички видове модерни тактики, необходими за спечелването на битка срещу всякакъв противник.
Въпросната програма се разделя на един от три възможни курса. След това се изучават военни и стратегически самолетни маневри, с които да се гарантира още по-високо ниво на успех. Самолетната дисциплина е разделена на още два 9-седмични круса. В първата част пилотите ще се научат да използват максималния капацитет на самолета, както и ще опознават военните тактити на други страни, гарантирайки мигновено действие. Във втората част, с помощта на симулатори, пилотите трябва да се научат да използват всички сензори и да имат по-висока представа за оръжието, което използват, като точно това ще позволи и правилните решения в по-сериозните и критични моменти.
Повечето завършили успяват да станат инструктори, но също така отговарят и за развитието и програмите за новите самолети, които пристигат на въоръжение. От тях се изисква да измислят нови тактики и нови стратегии, както и по-добри маневри при евентуални срещу с противника.
Какво е изискването за влизането в една такава програма като инструктор? След завършването на курса следват 13 седмици за подготовка. Ситото за квалифициране е много финно, като допълнителни точки се дават на онези, които могат да преподават и да печелят вниманието на новите авиатори. Инструкторите преминават и през така нареченият убийствен борд, където трябва да представят минимум 3-часова лекция, използвайки само и единствено паметта си – не се позволяват записки. Между летенето, ученето и преподаването, инструкторът ще трябва да осъзнае, че отделя между 12 и 16 часа на ден.
Летенето се оказва само едно малко парче от целия пъзел, сглобяващ поканата за въпросната програма. Един пилот може да бъде поканен, ако демонстрира невероятна страст към летеното и своя самолет, след това трябва да има желание да опознае и да изучава авиацията и най-важното е, че трябва да обича работата и никога да не съжалява за своя избор. С други думи се избират онези, които поставят работното си място на първо място.
Изисква се и правилен характер. В повечето случаи Холивуд ни представя група от лоши момчета, но реалността е точно обратната. Пилотите са коренната противоположност на филмите. Онези с по-рязък характер ще бъдат помолени да напуснат още през първите часове. Самоуверените, смелите и дори егоцентриците няма да бъдат поканени, а ще се смятат за риск, особено след като вярват, че няма какво да научат.
Избират се по-смирените, кротките и готови да признават грешки, са любимците на инструкторите. За тях е сигурно, че са готови да научат нещо ново и да надградят познанията си. Талантът също е важен, особено след като тук се очаква тялото и съзнанието да се тестват на най-високо ниво. Страст и талант могат да запалят всяко едно крило, а след като има възможност за израстване, инструкторите винаги ще направят някой в пъти по-добър, отколкото в началото.
Някои от инструкторите дори пишат книги, в които разказват и какво точно са получили от тази програма. Те споделят и тайните на истинските лидери, без да се притесняват, че именно тези тайни могат да се прилагат във всяко едно естество. Някои описват изживяването като откриване на нови хоризонти, за които дори не се подозира, че могат да съществуват.
Постоянното изискване за отлично представяне по време на всички полети, подготовката, ефективното запознаване с бойните ситуации и изпълнението на мисията са от ключово значение и именно тук повечето кадети задават най-много въпроси.
Тайната на програмата се крие в изключително високия заложен стандарт, който вади елитни нива в кабината на самолета. За хора като Гай Снодграс – завършил програмата през 2006 г. – първият незабравим момент е полет на височина от около 152 метра и натоварване до 7G. Всеки следващ такъв полет го зарежда още повече и принуждава наистина да се наслади на истинската емоция.
Тренировките вървят по такъв начин, че дори принуждават повечето пилоти да правят неща, които никога преди това не са правили, а това е още една по-сериозна изненада. Пилотите са обучавани така, че да решават проблеми и да мислят.
За да може един пилот да стане инструктор, първата му задача е да премине през серия симулации и да се изправи срещу своя собствен ментор. Практически това напомня малко на тъмната страна на Междузвездни войни, но учителите изобщо не са за подценяване. Още на втория полет срещу старшия офицер, Гай е свален с виртуална ракета. Веднага след тази битка и двамата се срещат и обсъждат какво може да се промени и как следващия полет да бъде по-добър.
След този инструктаж става ясно, че никой не е побеждавал своя ментор. Опитът на старите летци е ненадминат и програмата е направена така, че винаги новият да бъде свален. Няма никаква нужда от по-добри оръжия или по-лоши условия за кадета – истината е, че това са хора, които познават самолетите и възможностите си до болка. И не винаги се играе в самолетен дуел. Понякога сценария може да е хвърляне на бомби, понякога може да е преследване, в други случаи се симулира война.
Инструкторите оценяват потенциала на новия кандидат за учител и дават оценка дали се е справил, използвайки обяснението и анализа на неговото представяне на бойното поле, било то и виртуално.
На база на посоченото в горните редове, каква точно е близостта между филма и реалността? Според Снодгард, филмът този път е успял да улови голяма част от есенцията и да демонстрира как наистина изглежда цялото представяне. Според него, както и други членове на академията, най-вероятно повечето каскади са изпълнени от истински пилоти на флотата. Единственият недостатък е, че се играе изключително много върху егото и желанието им да блестят пред камерата, което реално не случва.
Самата академия изисква отборна игра от всички кандидати, в противен случай ще има изключени, изгонени и разжалвани. Няма точки, нито гледане на рангове, всички работят като добре смазана машина и винаги се поставят условия, в които всички трябва да дадат максималния си потенциал за успех. Целта винаги е ваденето на най-добрите умения и нищо повече. Впрочем най-важното е, че всеки един пилот се глобява по 5 долара, ако цитира диалог от филма.