Американските ВВС са известни със създаването на някои много специални и дори интересни самолетни технологии. Конструкторите прилагат впечатляващи решения, правят допитване до самите пилоти – от какво имат нужда, как искат да изглежда един самолет, какви да бъдат неговите възможности, а след това ще говорят и с ВВС на САЩ, за да разберат какви са средствата, които ще получават. И така през годините се раждат самолети, които трябва да се справят с армията на Китай, армията на Русия и още много други. Странното обаче е, че въпреки големите инвестиции и твърдението, че САЩ разполага с една от най-големите армии в света, започваме да изпитваме много голямо съмнение относно нейната боеспособност. Причината за всичко това се крие зад появата на Lockheed Martin F-35 Lighting II. Това е самолет, който вече няма цена, просто е в категорията на безценните творения, които не работят.
Компанията Lockheed получава поръчка за създаването на нов самолет, но през далечната 1993 г. никой дори не подозира как това ще е една от най-свещените издънки в историята на военните проекти. На първо място ще открием, че когато дизайнерите вече се настаняват на черните дъски и започват да рисуват, тяхната мисия е да създадат самолет, който може да се използва от ВВС и Морската пехота, той трябва да излита отвсякъде, да бъде невероятно бърз и също така да разполага с технология за вертикално излитане. Проблемът, както можем да се досетим е, че когато всичката технология се събере на едно място, цената се повишава драстично.
През 1993 г. дизайнерите от Lockheed ще имат празен чек от Съвместната американска програма за въоръжаване. Обявяването на F-35 трябва да бъде самолет с много роли, с добра цена и възможност да разплаче противника – нищо от това не се случва. Американците така и не се отказват и на финала ще продължат да наливат милиарди в продължение на две десетилетия. През 1996 г. започват да излизат първите прототипи и технологията изглежда морално остаряла на фона на останалите разработки. Поточната линия стартира от 2001 г. и вече е ясно на всички, че Lockheed не са успели да изпълнят много от изискванията на американската армия. До този момент това ще е един от най-скъпите възможни проекти на стойност от близо 1.6 трилиона долара.
Прогнозите също не са оптимистични, програмата официално ще бъде приключена през 2070 г. От 2001 г. до този момент става ясно, че един F-35 струва около 100 милиона долара – двойна цена на официалната обявена от Lockheed. Това е единственият самолет, който дори Тръмп ще коментира и ще потвърди, че през 2016 г. най-накрая е успял да преговаря, за да свали цената със 7 милиона долара или 7%. Пентагона също ще спомене, че това е един особен провал и трябва да се търси друга технология, но въпреки това ще се наливат още пари. Дори американски финансови професори са категорични, че F-35 е вътрешния брутен продукт на една малка и развита държава. И историята продължава, защото официалната версия е, че след като парите така или иначе са инвестирани, страната може да продължи да го подобрява и най-вероятно ще успее да го направи конкурентен – някога до 2070 г.
Ако се чудите как се става трилионер или поне скромен милиардер, предложете на американските ВВС оферта за създаването на самолет, който никога няма да изпълни своята цел – след това чакайте. Някои от американските експерти са на мнение, че парите спокойно могат да се инвестират в подготовката на защита срещу дронове над небето на САЩ, но дори това не се изпълнява по план. Огромната сума и разходи идват от постоянното следене и променяне на дизайна, подобряването на някои части и ъпгрейдите за милиони долари. Някои независими институции стигат до мнението, че ако F-35 е бил разделен на три различни самолети, до този момент всички дивизии щяха да разполагат с три различни и много по-ефективни изтребителя – пригодени специално за нуждите на армията.
Каква е версията на Lockheed Martin? Ако финансирането продължи, птицата ще може да бъде около четири пъти по-ефективна, отколкото в началото, а що се отнася до въздушни битки, там ще бъде 8 пъти по-добра. Съдейки по мнението на пилотите, това е просто обещание, че ще могат да летят нормално и спокойно в една кабина. Въпреки това, F-35 все пак се смята за един от най-евтините, смъртоносни, поддържани и ценни изтребители на САЩ. За да може унижението да бъде още по-голямо, през 2015 г. авиацията решава да тества моделите. Изправени са в тестова битка F-35 и F-16. Двата самолета трябва да играят прихващане във въздуха, но с една подробност – F-35 няма оръжия на борда, няма допълнителни резервоари и друга техника, която да тежи, F-16 разполага с пълно бойно снаряжение, както и допълнителни резервоари – пълни с около 370 галона гориво във всеки.
Въпреки голямата неравност, пилотът на F-35 ще заяви, че неговият колега е бил много по-маневрен и можел лесно да го настига, както и прихваща. Има и разумно обяснение за този проблем – Lockheed са искали да направят специална версия на stealth изтребител – самолет, който да не бъде толкова лесен за прихващане от радарите на противника. В този период ще открием, че самолети като F-117, F-22 и F-35 притежават специално покритие, което да намали силата на радарната вълна При отразяването на такава в самолета, тя трябва да се отрази в друга посока, а не да се върне към радара. Ако има някакво отражение или следа, тя ще бъде толкова малка, че самолетът ще прилича повече на птица, отколкото на нападател. На Х-честоти, F-35 ще се справи с тази задача, като ще направи прихващането с ракети въздух-въздух значително по-неефективно.
Ако обаче използваме други радарни честоти, самолетът ще бъде забелязан изключително лесно и дори свален – за целта е необходимо да се използват по-стари радарни технологии и по-старо оръжие, каквото за съжаление можем да открием почти навсякъде. Нека не забравяме, че през 1999 г. F-117 беше свален над Косово и то с радарна система от 60-те години на миналия век. Цели 2 десетилетия по-късно, ВВС на САЩ изучава казуса много сериозно, впрочем китайски агенти също успяват да се сдобият с технология, която да им гарантира по-ефективна невидимост срещу радарите. И докато те мислят по тази тема, други страни и експерти започват да следят небето над себе си с инфрачервена светлина, която може да помогне за откриването на топлинната следа от двигателите.
Тялото на самолета също се загрява при висока скорост, а точно температурните разлики не могат да бъдат преборени. Русия разполага с някои от най-добрите пасивни системи за проследяване и търсене на изтребители, били те и невидими. Във въздушни битки, когато прихващането вече не играе роля, вражеските самолети ще скъсят до такава степен дистанцията, че да се виждат. Масивното тяло на F-35 е не само лесно за откриване във въздуха, но и достатъчно голямо за чиста стрелба. Говорейки за Русия, техният отговор е прословутия Сукхой Су-35С. След разглеждането на двете машини, Хю Харкинс – уважаван журналист и автор на редица книги за отбрана на ВВС – ще сподели, че дори и днес да се изкарат два самолета F-35 и Су-35С, шансовете ще бъдат винаги на страната на руснаците. Руският изтребител разполага с невероятна скорост и възможност да се изкачва до екстремни висоти, докато американският колега изостава дори в тези критерии.
Пиър Спрей, един от помощниците в Пентагона и дизайнер на F-16 ще сподели отркито, че това е непоправим и ужасен самолет, който е разработен от банда идиоти, притежаващи опита да правят само хартиени самолети. Според него F-35 ще бъде жертва дори на старите МиГ-21, които бяха представени на света през 50-те години на миналия век. След като официални лица от Пентагона го споделят, можем да бъдем спокойни за нашите родни МиГ-ове – те все още могат да се използват. Как се харчат 1.5-1.6 трилиона долара, особено след като знаем, че САЩ ще продължи да поддържа този проект – не си мислете, че вече са се отказали?
През далечната 1993 г. става ясно, че Lockheed обединяват няколко военни проекта и самолета в едно, за да ни покажат най-скъпата патица, която може да бъде отстреляна и с въздушна пушка. През следващите десетилетия ще се окаже, че истинските военни изисквания за по-добър самолет ще донесат още много други малки и големи проекти. За да илюстрираме цялата идея, нека си представим един нормален всекидневен автомобил, който трябва в един момент да има нисък разход на гориво, да бъде хибриден, но същевременно да изминава около 1000 километра с батериите си и също така да има възможно най-доброто ускорение, като вредните емисии трябва да бъдат нулеви и звукът от ускорението да не е наличен. Също така трябва да бъде хетчбек, но да има голяма багажник и да вози 8 човека. Опитайте се да го начертаете – точно това правят Lockheed през годините.
Дойде ли време за подобрения, някои други проекти се включват в една идея. Във въздушните битки е ясно, че разликата между победителя и губещия не е толкова голяма, второто място във въздушната битка е смърт. Точно това е и целта на F-35, който може да гарантира на всеки един пилот сигурност. Идеята на Lockheed е да спести цената за разработка на други самолети и да отговори на основните изисквания, но се оказва, че натоварването наистина не може да бъде изпълнено – няма как конструкцията на изтребител да отговаря на конструкцията на бомбардировач, невидим самолет и още много други.
Започне ли да се прави комбинация от качества, крайният резултат е наистина безумен и винаги има компромиси. F-35 не може да се справи с нито една от задачите си. Изтребителят е интелигентен и може да работи, но само толкова – бъдещето също не изглежда по-розово. Въпреки многократните искания за прекратяване на програмата, никой не е готов да затвори огромната икономическа дупка. Какви са проблемите, бихте попитали, нека ги разгледаме, защото Пентагона е достатъчно добър, за да ги посочи.
Лимитиране при полети в свръхзвукова скорост, защото анти-радарното покритие може да бъде засегнато и да спре да работи. Кабината също не е добре херметизирана и пилотът може да изпита сериозен дискомфорт и дори загуба на съзнание при по-високи ускорения. Шлемът снабден с нощно виждане често показва най-различни грешки и спира да работи, обикновено при нощни кацания. Според техниците, F-35 разполага с повече от 800 софтуерни и хардуерни проблема, като повечето могат да костват живота на пилота, ефективността на мисията и загубата на целия самолет. През март 2021 г. са описани около 864 проблема, като 13 от тях се смятат за особено критични. Останалите се водят в категория 1Б – критични за успеха на мисията. Останали са около 6 от Категория 1А, където стоят живото застрашаващите фактори. И нека завършим сагата с мнението на бригаден генерал Чарлз Кю Браун
„Искам да обърна внимание върху времето, в което използваме този самолет. Не карате вашето Ferrari всеки ден до работа и обратно, карате го само през уикенда. Това е нашият най-сериозен флагман и ние не искаме да го използваме за всекидневна употреба. Не искаме да изгаряме неговия капацитет, който най-вероятно може да ни трябва в бъдеще.“
Ferrari със сигурност е много скъп автомобил за поддържане, но един летателен час на F-15EX коства на данъкоплатците около 20 000 долара, докато полетът на F-35 ще струва около 44 000 долара. Оригиналната предлагана цена на Lockheed е била 19 000 долара.
Снимки: Wikipedia