Историята на изкуството е изключително вълнуваща и може да ни покаже някои много интересни случаи и казуси, но един много специален ни кара да обърнем внимание на Леонардо да Винчи. Неговото име често се дава за пример в изкуството и не случайно в Лувъра се пази една от неговите творби, за която пътуват хора от цял свят. Мона Лиза определено има изключителна слава, но нека не забравяме и една подробност, докато тя е безценна, най-скъпото произведение на Леонардо, което се продава за сумата от 450 милиона долара, може да събуди някои проблеми в изкуствоведите.
Картината „Salvator Mundi“ – от латински „Спасителят на света“ има изключителна стойност, но и един особен проблем – мнозина не вярват, че е нарисувана от Леонардо, а от негов колега – Бернардиньо Луини. Роденият в Северна Италия художник е и един от най-близките в кръга на Леонардо и помага за развитието на Ренесанса. За него често се казва, че е успял да гребе от своя учител с пълни шепи и на по-късен етап това може да се види точно това влияние върху картините му.
Бернардиньо по-късно е и любимец на Владимир Набоков, който по това време най-вероятно търси вдъхновението за своята Лолита. Има и още една много важна подробност, която трябва да запомним – да Винчи не е нарисувал чак толкова много картини. Неговите творби наистина са емблематични, но трябва да запомним, че повечето време на художника е насочено към изследвания на оптиката и физиката, за да може крайният резултат наистина да впечатлява аудиторията и до днес.
Единственият проблем за посочената картина в това отношение – темата е повдигната от Матю Ландрус от Оксфордския университет – като един от изследователите на легендарния творец и е, че присъствието на Леонардо върху картината е едва 20%. Той е категоричен, че да Винчи наистина е рисувал, но цялата творба е била довършена от неговия ученик Бернардиньо и това се забелязва изцяло от опитните критици и историци. Матю е убеден, че може да докаже точно това и дори може да представи сходни картини, които са били използвани за създаването на „Salvator Mundi“.
По настоящем същата се намира в Лувъра на Абу Даби, като държавата е и собственик на това произведение на изкуството. На картината ще видим Исус Христос, който вдига дясната си ръка за благословия, но по-важното е, че основните елементи, по които е рисувано от Леонардо, са лицето, ръцете и златните кичури в косата.
По-важното е, че робата и извивките по нея са рисувани от ученика. Точно по тази причина и експертът е изпратен в Абу Даби, за да провери своята теория. Есето на Лудвиг Хайденрейх от 1964 г. твърди точно това и се смята за един от първите документи, които описват чуждата намеса. Лудвиг е категоричен, че въпросната картина е била изцяло щрихована от Леонардо и след това е предадена в студиото, където друг трябвало да я довърши.
Не е тайна, че асистенции се правили още през 1483 г., но по традиция собственикът на студиото трябвало да остави своя подпис като изпълнител на целия проект. Мнозина твърдят, че оригиналната картина е била унищожена още през 1603 г., но още толкова са на мнение, че в студиото е имало още няколко копия. По това време Бернардиньо се смята за един от най-успешните наследници на изкуството на да Винчи, но не и завършен творец.
Тетрадките на Леонардо показват, че винаги е имало различни художници, които да помагат в работата му. Картината най-вероятно е рисувана в Милано и най-вероятно Луини е работил по нея малко преди напускането на Леонардо през 1513 г. Съвместната им работа започва през 1508 г., когато Бернардиньо вече е преместил своето студио, докато Леонардо е изпълнявал поръчки на Луи XII. Легендарният шаблон с червен тебишир, върху който се използвал като груба скица на черепа на Исус е бил предаден на партньорите, не само за изучаване, но и за използване. А много по-късно приликите на този модел ще бъдат открити в други картини, които колегата е рисувал с библейски мотиви, като най-видими са приликите върху изображенията на Исус. При налагането на картината „Исус сред доктори“ и тази на Мунди, приликите наистина са забележими дори с просто око.
Наложените една върху друга картини ще покажат, че основните черти на Исус са идентични, позицията на очите също може да бъде забелязана, както и челото, дори носът има някакви прилики, върху които човек може да се спре, а що се отнася до ръцете, макар и в двете картини те да са позиционирани по един различен начин, сходството на четките не може да бъде игнорирано. С други думи е много възможно да кажем, че една от най-скъпите картини, закупена с подписа на Леонардо да Винчи, е била рисувана от неговия ученик.
Не можем да отречем, че Леонардо има някаква намеса и присъствие, както и влияние върху основното творчество, ала няма как да избягаме и от още един факт, втората картина е рисувана много по-късно. Нещо още по-забавно в този случай е, че очевидно само експертите от Абу Даби не са знаели истинската история. От години някои от реставраторите в Лувъра в Париж са на мнение, че тази картина няма нищо общо с присъствието на Леонардо и най-вероятно друга ръка е творила върху поръчката.
Разбира се, до днес реставраторите отказват коментара, особено след като именно те са продали картината. Всичко това поставя под въпрос и самата сделка, както и намесата на божествения художник, но само толкова. Ако попитате оригиналните собственици, те са на мнение, че притежават творба на Леонардо, ако попитате европейските критици, те ще заявят, че това е едно много смело твърдение.