Музикални хроники: Тихият двигател на Rolling Stones остана докрай верен на жената, която срещна още преди да стане звезда

| от Тодор Ковачев |

Още един от великите бащи на рокендрола си отиде.

На 24 август се разделихме с Чарли Уотс – барабаниста на Rolling Stones, прекарал близо шест десетилетия като част от легендарната група. Британецът си отиде на 80-годишна възраст и потопи рок ценителите не само в скръб, но и в спомени. Спомени за Rolling Stones и за някои от най-значимите моменти в историята на рокендрола, с неизменното участие на джентълмена зад барабаните.

Именно като непоправим джентълмен ще бъде запомнен Уотс, винаги елегантен, скромен и благороден, прецизен и обран в свиренето, надежден в суинга, тих и интелигентен в живота.

Изглежда много по-подходящ за първоначалната си професия на графичен дизайнер, отколкото за световна музикална слава.

Далеч от всякакви клишета за рок звезда, той обичайно оставаше в сянката на водещите фигури в Stones Мик Джагър и Кийт Ричардс. Но съдбата на барабанистите често е такава – а Уотс докрай разбираше своята роля в музиката и я изпълняваше перфектно, за да бъде ритмическият двигател на Rolling Stones толкова дълги години.

Чарлз Робърт Уотс проявява афинитет към барабаните още някъде на 13-годишна възраст и на 14 получава от родителите си своя първи барабанен сет.

По-късно, когато вече свири по клубове из Лондон, се запознава с Мик Джакър, Кийт Ричардс и Брайън Джоунс и се присъединява към тяхната група. Рокът и блусът обаче не са неговите основни влияния – по душа Уотс винаги е бил джазмен и не го е криел.

Сам признава, че е мразел Елвис Пресли и е възвеличавал Майлс Дейвис. Да, такъв барабанист отговаряше за груува в Rolling Stones.

Доста преди да стане част от групата, той се влюбва в американския джаз от времето на суинга и бибопа, а когато се насочва към ритъм енд блус, става част от Blues Incorporated, група, в която тогава свири Брайън Джоунс, както и Джак Брус, бъдещ басист на Cream.

Паралелно с шеметните успехи, които постига с Rolling Stones, Уотс продължава да свири джаз и поддържа собствени състави като Charlie Watts Orchestra, с който обикаля света, за да изпълнява биг бенд джаз в средата на 80-те.

През цялата си кариера той не ангажира вниманието върху себе си, запазва минималистичния си сет барабани и не добавя каквито и да е натрапчиви елементи към свиренето си – просто осъзнава, че не са необходими нито на него, нито на групата. Майсторството му може да бъде оценено само от слушатели с развит слух, отделящи специално внимание на барабаните в песни като например Paint It Black или Jigsaw Puzzle.

Кроткият му характер и образованието му на художник го тласкат към странното хоби да рисува леглата, в които спи по хотелите по време на турнета, докато останалите от групата купонясват.

„Нарисувал съм всяко легло, на което съм спал по време на турне от 1967 г досега“, признава той в интервю от 1996-а.

Също като останалите от Rolling Stones, Чарли Уотс е колекционер на класически автомобили, но уникалното при него е, че никога не е имал шофьорска книжка и му е достатъчно просто да наблюдава своята „Лагонда Рапид“ и останалата си колекция в гаража.

Чарли е далеч от клишетата за рок звездите и в личния си живот и е един от малкото неразведени велики музиканти. През десетилетията на световна слава, барабанистът остава заедно със съпругата си Шърли Ан Шепърд, която среща още преди Rolling Stones да стане успешна група.

Двамата сключват брак през 1964 г. и бяха заедно до смъртта му.

Колкото и да е извън представите за рокендрол начин на живот, Уотс преминава през период, в който затъва в някои опасни крайности. Някъде в средата на 80-те барабанистът изненадващо започва да прекалява с алкохола и наркотиците.

Обяснява го с криза на средната възраст.

Иронията е, че не друг, а легендата на рокендрол хедонизма Кийт Ричардс се вижда принуден да го убеждава да спре да се друса и напива. Но се налага да му се случи инцидент, за да достигне Уотс до извода, че е прекалил. Веднъж, докато слиза към избата за поредната бутилка вино, той пада по стълбите и осъзнава напълно състоянието си.

“Разбрах колко съм прекалил и спрях всичко – пиене, пушене, наркотици, всичко, изведнъж. Около 1983-та се бях превърнал в тотално различна личност и се измъкнах от ситуацията около 1986 г., след като за малко не изгубих жена си и всичко останало заради собственото си поведение“, разказва той.

Най-легендарната история за Уотс си остава тази, която е в най-голям разрез с характера му. Веднъж той тотално губи самообладание и удря Мик Джагър в лицето, когато последният в пияно състояние го определя като „моя барабанист“.

„Никога повече не ме наричай „моя барабанист“! Всъщност ти си моят ш*бан певец“, отсича Чарли на фронтмена.

Нищо чудно Rolling Stones да продължат своето съществуване и без двигателя си (макар че са казвали, че не биха го направили), но групата никога повече няма да бъде това, което беше преди. Защото човекът зад барабаните беше твърде важен, колкото и скромността му да не му позволяваше да го признае.

 
 
Коментарите са изключени за Музикални хроники: Тихият двигател на Rolling Stones остана докрай верен на жената, която срещна още преди да стане звезда