Музикални хроники: Как Тина Търнър избяга от семейния тормоз и възроди кариерата си, за да се превърне в легенда

| от Тодор Ковачев |

В речитативната интродукция на вечния хит Proud Mary, съпрузите Тина и Айк Търнър разкриват, че ще започнат „бавно и полека“ с песента, но обещават краят да е бурен.

Великата американска певица и тогавашният ѝ съпруг и лидер на нейната група изпълняват безупречно обещанието си, за да превърнат песента в най-разпознаваемия хит на Тина Търнър – и в любима мелодия на няколко поколения нейни фенове.

Повечето хора все още свързват Proud Mary изцяло с невероятния глас на изпълнителката и с богатата духова секция в аранжимента. Но припомняйки си историята на тази иконична за американската музика песен, трябва да започнем не от началото на 70-те с версията на Търнър, а от създадения няколко години по-рано оригинал.

Защото Proud Mary не е песен на Айк и Тина, а на друга велика формация – Creedence Clearwater Revival. Фронтменът и лидер на Creedence Джон Фогърти пише песента през 1967 г., точно в деня, когато си получава документите за уволнение от армията.

В празнично настроение, той взима китарата и започва да свири няколко акорда, а този същински химн на блус рока сякаш извира директно отвътре в него. „Изпях „Напуснах хубавата си работа в града“ и още няколко добри фрази излязоха моментално“, разказва Фогърти в биографията на Creedence. “Когато запях Rolling, rolling, rolling on the river, вече знаех, че съм написал най-добрата си песен. Тя вибрираше вътре в мен“.

В текста Фогърти пее как напуска големия град и се впуска в пътуване с речен кораб, на който хората са щедри и готови да споделят с теб, дори да нямаш никакви пари. Proud Mary е издадена в началото на 1969 г. и достига до №2 в класациите, а Тина Търнър се влюбва в нея веднага щом я чува по радиото.

Затова певицата с рождено име Ана Мей Бълок започва да изпълнява кавър версия на концертите заедно с мъжа си, като аранжиментът променя напълно усещането и създава невероятно танцувално настроение.

След спокойното и чувствено начало, песента избухва в бясно темпо, а певицата разгръща страхотния си гласов диапазон. Докато подгряват Rolling Stones в Европа и после в американското им турне, Айк и Тина открива колко силен ефект върху публиката имат кавърите не само на Proud Mary, но и на други хитове като Come Together на Beatles и Honky Tonk Women на Stones.

Версията на Proud Mary на семейство Търнър е издадена през 1971 г. като втори сингъл от албума им Workin’ Together, но самото ѝ записване и включване в изданието се случва съвсем непредвидено. При изработването на албума остава място за още песни и затова Тина предлага да бъдат записани няколко неща, които имат доказан ефект на сцената. „И така се случи нашата Proud Mary“, разказва изпълнителката пред сп. Rolling Stone, като си припомня и как с Айк я променят и преосмислят.

Tina_Turner_Tulane_Stadium_24_Oct_1970_-_01

„Бях забравила за тази песен. И казах „Хайде да я направим, но да я променим“. В колата Айк свиреше китарата, започнахме просто да импровизираме. Така стигнахме до „черната“ ѝ версия“, разяснява тя. Следват шеметни успехи: над милион продажби на песента, пробив в класациите и „Грами“ за най-добро R&B вокално изпълнение през 1972-ра.

Реакцията на публиката към песента насърчава Тина да напише полу-автобиографичната Nutbush City Limits (1973), един от последните ѝ хитове заедно с Айк. Двамата са заедно още от 50-те, но когато Proud Mary завладява класациите, проблемът на Айк с наркотиците вече се е задълбочил. Съпругът отдавна упражнява физически и емоционален тормоз над певицата, която даже е направила опит за самоубийство няколко години по-рано. След поредния физически сблъсък през 1976 г., Тина най-сетне се решава да се освободи от целия кошмар и да избяга. Майката на 4 деца се скрива при своя приятелка и постепенно започва да гради нов живот и кариера без Айк.

Разводът е финализиран през 1978 г. и Тина никога повече не се среща публично с Айк Търнър, който умира от свръхдоза кокаин през 2007 г. За изпълнителката разводът е последван от трудни години в края на 70-те и началото на 80-те, когато тя се изявява в малки клубове и хотели, но успява да се завърне на музикалните върхове.

Нейната кавър версия на Let’s Stay Together на Ал Грийн се оказва неочакван хит и води до албума Private Dancer (1984), който ражда и друга вечна песен – What’s Love Got to Do With It. Изданието достига петкратен платинен статут в Щатите и продава над 10 млн. копия в световен мащаб – това окончателно затвърждава статута на Тина Търнър, която отново е суперзвезда и глобален феномен с концерти пред пълни арени и стадиони.

Нейните нови и стари фенове оценяват колкото самата музика, толкова и трудностите, през които певицата преминава, за да се завърне на върха. Песните от нейното минало остават любими на публиката в концертите и конкретно Proud Mary запазва специалното си място, най-често като предпоследна песен преди бисовете.

Този хит продължава да се свързва преди всичко с Тина, а не с оригиналната версия на Creedence Clearwater Revival, а през годините още доста звезди изпълняват свои версии. Когато Бионсе изпълни песента през 2005 г. на специално събитие в чест на Тина Търнър във Вашингтон, тя обобщи целия заряд и смисъл на Proud Mary.

“Тина, никога няма да забравя първия път, когато те видях да пееш”, разказа Бионсе в речта си, гледайки към Търнър в ложата. „Никога през живота си не бях виждала една жена да бъде толкова силна, толкова безстрашна, толкова изключителна“.

Снимки: Wikipedia

 
 
Коментарите са изключени за Музикални хроники: Как Тина Търнър избяга от семейния тормоз и възроди кариерата си, за да се превърне в легенда