Айртон Сена и последното състезание на „Имола“

| от |

На днешната дата преди близо 26 години, Сан Марино посреща за пореден път почитателите на високи скорости. Състезанието е в разгара си и всеки пилот се бори за колкото се може повече точки. Доминацията на богатите отбори, в лицето на Williams Racing е спряна още в самото начало на сезона. Това означава, че всички електронни компоненти по болида в лицето на стабилизатори, ABS и ESP и адаптивно окачване са изцяло забранени. Пилотът остава водещ елемент в надпреварата.

Това звучи прекрасно, но Williams отдавна са направили и изградили своята машина за следващия сезон, практически е същата с леки подобрения, но без стабилизиращите си програми е изключително лабилна.

Неутрализирането на тези системи е точно толкова пагубно за болида, колкото и премахването на всички нерви от тялото. Сезонът е изключително труден за всички и катастрофите продължават да се засилват. Само ден по-рано на пистата „Имола“ Роланд Раценберг се разбива в стенатат с изключително висока скорост и умира на място.

Лекарските екипи се опитват да го спасят, но напразно. Бетонният пръстен на пистата се е срещал отблизо с пилоти като Ник Хайфелд, Джанкарло Физикела, Кими Райконен и Рубенс Бариккело. Високите скорости и подвеждащите завои са подхлъзвали всеки един пилот в грешка. На 1 май „Имола“ сякаш е жадна за кръв и загубата на Раценберг не е достатъчна. И докато тъгата се прокрадва между всички пилоти, един човек изживява всичко твърде тежко и прекарва последните 24 часа много далече от светлината на прожекторите, както и от механиците. Айртон Сена осъзнава, че кариерата му не се намира в най-добрата възможна ситуация.

Миналият сезон е прекарал достатъчно време в преследването на победата със своя McLaren-Honda, но бившият му колега Прост е зад волана на Williams, при това с толкова необходимите уреди. Сражението във високите скорости между човекът и машината е винаги в полза на машината. Тогава бразилецът споделя, че най-вероятно ще направи толкова необходимия трансфер, защото няма да е вечен и пилотите наистина имат твърде кратка кариера. Едва ли има човек, който да не е чувал това име, Сена е национален герой на Бразилия и неговият статут го отвежда по-високо и от Роналдо.

Film title: Senna

Снимка: By Angelo Orsi – This file has been extracted from another file: Senna Prost and Boutsen Montreal 1988.jpg, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=62223065

Спечелените милиони от състезанията често отиват за подпомагане на сираци, а и парите никога не са особено важни, скоростта дава абсолютно всичко. От своите колеги е описван като изключителен агресор и човек с железни нерви. Никога не прощава грешките и често излага опонентите си на риск, оставяйки един избор – да ги изпревари или да се сблъскат. Точно този нов подход внася свежест и една по-интересна статистика. Айртон е най-младият и успешен пилот във Формула 1, но също така има и най-много катастрофи в листата си, повеече от всеки друг. Коментарът по този въпрос е следният:

„Когато си състезател, ти си под риск през цялото време. Състезанието е надпревара с други хора. И ако не се опитваш да търсиш пролука, която съществува, не си състезател. Ние се състезаваме за победа и главната мотивация за всички нас е да се борим за победата, а не да се нареждаме на 3-то, 4-то или 5-то място. Аз не съм създаден, за да финиширам на 2-ро, 3-то или 5-то място. Аз се състезавам за победа, доколкото чувствам, че е възможно.“

Разбира се, агресията не е единственото тайно оръжие на пилота. Неговият болид винаги танцува по пистата и винаги е на максимални обороти. В квалификацията всички се опитват да направят път на искрящия бял болид и пилота с жълта каска, която копира флага на Бразилия. Публиката иска да види толкова легендарните му банзай обиколки за първото място. Самият Айртон преминава през трафика, сякаш липсва, сякаш се състезава сам на пистата и точно това го превръща в изключително ценен кадър. А и не са малко случаите, в които за една обиколка ще успее да изпревари опонентите си и ще поеме контрола над състезанието.

Senna_1988

Снимка: By Instituto Ayrton Sennaderivative work: Karpouzi – This file was derived from: Ayrton Senna in 1988..jpg, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=41049781

Но към тази формула на успеха трябва да добавим още един фактор и най-честата молба на всеки почитател – дъжд. Доокато повечето пилоти намаляват и се опитват да бъдат предпазливи, Сена използва 6-тото си чувство и рядко има нужда от спирачка. Неговият болид с гладки гуми се носи по една изключително красива треактория, която друг не може да повтори. Забравете за физиката и нуждата от технология, Сена притежава всичко това под формата на талант и умение.

И разбира се, 90-те години са може би преживяване, което всеки фен на Формула 1 помни. Липсват модерни технологии, скоростите са ръчни, двигателите минават мощност от 1200 конски сили, а самата конструкция на болида е сякаш от картон и буквално може да бъде пробита с юмрук. Всеки пилот е яздил необуздан дракон и се е опитвал по един или друг начин да го опитоми.

Връщайки се обратно на Имола, трябва да разберем как се развива състезанието до този момент за бразилеца. Няколко състезания неговият болид не може да достави необходимата мощност, за да бъде някаква конкуренция. Механиците в гаража на Уилямс се опитват да открият решение на проблема. Характерът на FW16 е изключително тежък. Обикновено един болид може да недозавива или евентуално да презавива, но рядко се случват и двете.

Ayrton_Senna_1992_Monaco

Снимка: By Iwao from Tokyo, Japan – AyrtonSenna01Uploaded by Masur, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10394400

За съжаление без своите стабилизиращи техники, дори Сена не може да опитоми този състезател. През последните три състезания е принуден да прекъсни опитите си за победа. Освен това започва да подозира, че докато той се лишава от помощните устройства, неговите колеги сякаш са успели да се скрият от този регламент. И разбира се, много години по-късно стана ясно, че болидът на Шумахер наистина имаше ESP и елиминираше въртенето на гуми при старта, междувременно бившите му колеги бяха забравили софтуерно да премахнат тракшън контролът от скоростната кутия. През 1994 г. всички са били добре изпечени измамници.

Комбинацията от толкова проблеми и главоболия, както и загубата на колега, официално успява да събори коравия характер на Сена. Въпреки всички страдания и проблеми с екипа си, той успява да спечели първo място на старта. На „Имола“ ще трябва да се бори за победа, ако желае да остане в състезанието и изобщо да има шанс за титлата през сезона. Стартът е даден и въпреки всички изненади, Сена успява да държи първото място, следван по петите от Шумахер.

Разстоянието се съкращава значително и на седмата обиколка и завоя „Тамбулеро“, Сена полита към бетонната стена. Ударът е толкова жесток, че части летят навсякъде. При опит да се окаже медицинска помощ, професор Сид Уоткинс вече знае, че Сена никога повече няма да отвори очи. Няколко часа по-късно в болницата ще потвърдят лошата новина. Така приключва кариерата на един от най-добрите пилоти – по мнение на колегите му и публиката. Формула 1 губи един истински герой, а Бразилия остава без благодетел. Талантът никога повече не се повтаря.

Заглавна снимка: By Instituo Ayrton Senna – Ayrton Senna 8.jpgFlickr, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=48498142

 
 
Коментарите са изключени за Айртон Сена и последното състезание на „Имола“

Повече информация Виж всички