До средата на март се очаква да започне процедурата за концесия на Летище София, а до края на годината трябва да бъде избран концесионер на аерогарата, съобщи в интервю за „Стандарт“ министърът на транспорта Ивайло Московски.
Това е и основната причина за спирането на нашумялата през последните дни обществена поръчка за почистване, която беше спряна от премиера, а новината за това бе съобщена от една от чистачките на столичното летище.
„Почистването не е основна дейност на едно летище, така че е било напълно логично тя да бъде отдадена на външен изпълнител. Това е стара процедура, дори нямам спомен по наше време да е обявявана, като тя е минала и през КЗК, и през ВАС, така че няма нарушения. Основната причина да бъде прекратена е фактът, че вече сме само на седмица или на две от стартирането на концесионната процедура за Летище София. И тъй като договорът за почистването е за 5 г., решихме, че най-целесъобразно е решението да бъде на бъдещия концесионер. А и досега също сме отказвали всички дългосрочни инвестиционни намерения на Летище София именно с този аргумент – че е по-коректно бъдещият концесионер да взема важни решения. Така че това е причината за прекратяването на процедурата преди подписването на договора“, казва министър Московски.
Участието си в процедурата за концесия на „Летище София“ официално засега е заявила компанията „Летище Мюнхен“, където основен акционер е провинция Бавария с 51%, държавата е с 26 на сто, а градската управа на Мюнхен държи 23 на сто.
Със сигурност бъдещата концесия няма да пропусне и друга германска фирма -„Фрапорт“, която вече има опит у нас. От 2006-а тя придоби контрола върху морските летища в Бургас и Варна в партньорство с българската компания „Химимпорт“. Без съмнение „Фрапорт“ е много сериозен играч, който управлява летищата във Франкфурт и Хановер, в Турция (Анталия), Китай (Сиенян), Индия (Делхи), Сенегал (Дакар) и Перу (Лима). В региона на Балканите „Фрапорт“ контролира аеропорта в словенската столица Любляна. А съвсем скоро ще се настани трайно и в Гърция, където ще поеме управлението на 14 регионални летища – в континентална Елада това са Актио, Кавала и Солун заедно с тези на островните Корфу, Крит, Кефалония, Кос, Митилини, Миконос, Родос, Самос, Санторини, Скиатос и Закинтос.
Очакванията са в предстоящата процедура да се включи и турският летищен оператор TАV. В момента той стопанисва летището „Ататюрк“ в Истанбул, тези в Анкара, Измир, Газипаша, а през последното тримесечие на 2015-а ще поеме и терминала за вътрешни полети на летището Милас – Бодрум. TAV присъства на Балканите и с македонските летища в Скопие и Охрид, както и с международния аеропорт в столицата на Хърватия – Загреб.
Вероятно другият кандидат от Турция ще е холдингът LIMAK. В обединение с още четири турски фирми той спечели наддаването за строителството на третото международно летище в Истанбул и неговата 25-годишна експлоатация след това. LIMAК държи и летището в столицата на Косово – Прищина.