Кракът на водача е отговорен за една четвърт от изразходваното гориво. Досега единственото, което можеше да се направи по този въпрос, беше да се кара внимателно и икономично.
Сега обаче Бош разработи технологичната екстра „активен педал на газта“ – фина вибрация подсеща водача, че е прехвърлил границата между лекото галене и железния натиск. „Активният педал на газта от Бош помага на шофьорите да пестят гориво и ги предупреждава при рискови ситуации“, твърди Щефан Зайберт, президент на направление „Бензинови системи“ в Robert Bosch GmbH. Ако автомобилът е със система за асистенция на водача, педалът се превръща в алармен индикатор – в комбинация с навигацията или с камера, разпознаваща пътните знаци, иновативният педал на газта от Бош дава знак на водача чрез почукване, че приближава опасен завой с прекалено висока скорост.
С активния педал на газта водачите свикват да шофират с върха на пръстите си. Обратната връзка с педала им спестява до 7% от горивото. Съответно намаляват и емисиите от CO2, тъй като педалът е свързан с другите функции на автомобила, например със скоростната кутия. Досега само малки стрелки на таблото сочеха оптималния момент за превключване на предавката. Вече, ако желае, шофьорът може да усети по педала точно кога да смени скоростта. “Педалът „казва“ на водача кога кривите на ускорението и икономичността съвпадат перфектно“, твърди Зайберт. Ако водачът иска да ускори още, преди да превключи, трябва само да натисне педала по-силно.
Старт-стоп движението по инерция осигурява допълнителен потенциал за икономия на гориво – двигателят е изключен, а автомобилът продължава да се движи със скорост. Според проучванията на Бош моторът може да бъде изгасен през 30% от времетраенето на всяко пътуване. Педалът на газта може да бъде настроен да подава сигнал, ако движението по инерция си заслужава. С усъвършенстването на електрическото задвижване тази иновативна технология ще предложи още повече предимства. Педалът отваря и сериозен потенциал за икономия при хибридите – предупреждава водача кога двигателят с вътрешно горене ще смени електромотора и той веднага отнема газта.
Активният педал на газта прави колите не само по-икономични, но и много по-безопасни. Иновативният компонент се свързва в мрежа с цяла серия системи за асистиране. Комбиниран с предупредителната система за предпазване от удар например, педалът подава вибриращ сигнал, напомнящ на водача да не ускорява повече. Видът и силата на вибрационната обратна връзка се променят според желанията на автопроизводителя само с елементарна настройка на софтуера.
Връзката с онлайн данни създава нови възможности – иновативният педал на газта от Бош, в комбинация с навигацията, предупреждава водачите, че наближават остър завой с прекалено висока скорост. Освен това педалът на газта може да бъде свързан с камера, разпознаваща ограничителните пътни знаци. Ако шофьорът е превишил скоростта, педалът на газта го предупреждава с вибрация или с контранатиск. Иновацията на Бош е създадена за връзка на превозното средство с обкръжението му. Чрез вибриращия педал свързаният автомобил алармира човека зад волана за опасни ситуации – каране в насрещното движение, неочаквани задръствания, кръстовище и други невралгични точки по маршрута.