Според най-новата прогноза на Gartner, пазаруващите ще похарчат по-малко за технологични устройства през 2015 отколкото през 2014. Ако това се окаже така, това ще бъде първият спад от 2010 година насам.
Това обаче не означава, че пазарът на подобен тип стоки ще се срине. Анализаторите на Gartner прогнозират, че за 2015 година ще изхарчим общо 606 милиарда долара, което е с 5.7% по-малко от изхарченото през 2014 година.
Каква е основната причина за този спад? Най-вероятно това се дължи на факта, че хората в Западна Европа, Япония и Русия купуват все по-малко стационарни компютри, смята Ранджит Атвал, директор отдел „Изледвани“ в Gartner.
Прогнозите на фирмата са за продължаване на спада на продажбите на PC и мобилни устройства като таблети до края на годината.“
„Таблетът се е превърнал в устройство, което е „хубаво да го имаш“, но наистина няма нужда да се сменя или ъпгрейдва толкова често колкото телефоните“, смята Роберта Коза от същия отдел на компанията. Тя също така смята, че пазарът на таблетите ще достигне точката на насищане съвсем скоро. Според анализаторите потребителите ще започнат да купуват нов таблет средно веднъж на всеки три години, което е доста по-рядко от телефоните.
Продажбите на мобилни устройства от висок клас, както и на високия клас лаптопи ще продължат да растат, казват от фирмата. Но даже и техният ръст наблюдава спад. Най-големият и най-бързоразвиващият се пазар на мобилни устройства Китай също бележи спад в темповете на продажби. Това е лоша новина за всички компании, които провеждаха агресивни рекламни кампании в региона.
Xiaomi, китайската компания известна като китайския Apple, обяви спад в ръста на продажбите на мобилните си устройства за последното тримесечие. Изглежда тази година Xiaomi няма да успее да изпълни целта си да продаде „100 милиона смартфона“ в рамките на тази година. Даже Samsung обяви пред инвеститорите си, че ще отчете приблизително 4% спад на печалбите за последното тримесечие. Но това най-вероятно се дължи отчасти на проблеми с доставките на флагмана на компанията Galaxy S6. Това ще бъде седмото поредно тримесечие, в което печалбите от смартфони на компанията са намалели.
За да успеят на китайския пазар, компаниите ще трябва да измислят нови стратегии, прогнозира Анет Цимерман от Gartner. „Продавачите в Китай ще трябва да намерят нови купувачи, а и в същото време да предлагат по-атрактивни версии на клиентите си, ако искат да запазят пазарния си дял“, казва тя.
Gartner обаче прогнозират, че продажбите на технологични устройства ще възстановят своя ръст от следващата година, било то и по-бавно от преди. Според фирмата 627 милиарда долара ще бъдат похарчени през 2017 година, което с 20 милиарда по-малко от пика през 2014 година.