Американските авиокомпании изгубиха битката за Индия

| от Иван Петров, по Forbes |

Трите основни американски авиокомпании, които са сред най-големите в света, се обединиха срещу превозвачите от Персийски залив и ги обвиниха, че разчитат на нелоялни държавни субсидии, за да доминират над изключително печелившите маршрути на дълги разстояния между САЩ и централна Азия.

The Big Three (Голямата тройка) – American Airlines, United Airlines и Delta Air – публикува доклад, в който се твърди, че през последните десет години, правителствата на Катар, Абу Даби и Дубай са отпуснали над 40 милиарда долара под формата на субсидии и нелоялни предимства на притежаваните от тях авиопревозвачи с цел да завземат пазара на печелившите маршрути на дълги разстояния през своите хъбове в Персийския залив.

Американските компании също така твърдят, че Qatar Airways, Etihad Airways и Emirates са се възползвали от отворения достъп, които те имат до авиационния пазар в САЩ, и благодарение на тези нелоялни предимства са успели да го завземат. Освен това те настояват правителството на САЩ да преразгледа споразуменията за „открити небеса“, за да се пребори с нелоялната конкуренция.

Etihad Airways няколко пъти са отхвърляли твърденията в доклада. Другите близкоизточни авиокомпании също.

Трябва да се отбележи, че тези споразумения в авиационния сектор са морално остарели и никога не са били справедливи. Така например, правилото за „sixth freedom” полети позволява на авиокомпаниите да прекарват пътниците до трети държави през собствените си национални хъбове на път за крайната дестинация. И сега авиокомпаниите от Персийския залив се възползват максимално от това правило.

В основата на спора са милионите пътници от Индия, летящи към САЩ, които летят на полети, обслужвани от Qatar, Etihad и Emirates. Обемът на въздушният трафик в Индия расте с двуцифрени темпове и този ръст се очаква да се запази през следващото десетилетие. Американските авиокомпании твърдят, че процентът на резервациите за полетите между САЩ и Индия, оперирани от компаниите от Гълфа е скочил три пъти от 12% на 39.8% в рамките на четири години, което директно води до загуби от 800 резервации на ден за американските превозвачи и техните партньори.

Интересното е, че докато американските и близкоизточните компании спорят, Индия не взема никакво отношение по въпроса. Страната не е дала знаци, че ще подкрепи националния си авиопревозвач Air India, който е в застой, нито че ще насърчи създаването на авиационен хъб в Мумбай или Делхи, които са разположени на точно толкова стратегически места като Дубай и Доха, които са само на няколко часа полет.

Така трите авиокомпании от Персийския залив, които са оценени като едни от най-добрите в света, обслужват повече международни полети от и за Индия от националния превозвач Air India. В действителност, Индия е най-големият пазар за превозвачите от региона. Qatar има полети до 12 различни дестинации в страната, докато Etihad и Emirates обслужват по 10 дестинации. През 2013 година Etihad придоби 24% от втората по-големина авиокомпания в Индия Jet Airways, която сега е част от международната мрежа на Etihad. Общият капацитет към САЩ на авиокомпаниите от Залива е 4.3 милиона пътникоместа, като повечето от тях ще бъдат запълнени от пътници от Индийския субконтинент.

Ръстът в капацитета на трите авиокомпании се очаква да бъде три пъти по-голям от ръста БВП в световен мащаб до края на десетилетието, така поне твърди Голямата тройка.

Превозвачите от Близкия изток станаха изключително влиятелни в сектора в рамките на много кратък период от време, нещо нечувано в авиационната индустрия, благодарение на несравнимо бързото им разрастване и увеличаването на капацитета на националните им летища, каза Капил Каул авиационен експерт към консултантската фирма CAPA.

„Тяхното световно господство вече е налице и през следващите няколко години разликата между тях и американските компании ще бъде огромна“, смята Каул. „Тройката от Персийския залив и техните модерни летища ще бъдат в основата на световната авиация.“

 
 
Коментарите са изключени за Американските авиокомпании изгубиха битката за Индия