Изпълните директори на петте най-големи авиационни групи – Air France KLM, easyJet, International Airlines Group, Lufthansa Group и Ryanair – се срещнаха вчера (17юни) за първи път и се съгласиха да работят заедно, лобирайки за развитието на нова европейска авиационна стратегия, която да поддържа растежа и работните места в Европа, да заздрави сектора и да предостави на пътниците в Европа по-ниски такси и повече избор.
Срещата се състоя в Брюксел в следствие на консултацията с новия европейски комисар по транспорта Виолета Булк. Петте компании се съгласиха за визия на стратегията, която да отговаря на революцията, която либерализацията на авиацията в Европа създаде преди едно поколение, чрез създаването на вътрешен авиационен пазар.
Петте авиокомпании определиха 4 мерки, които да подкрепят целите на Комисията за засилване на конкурентноспособността на европейския въздушен транспорт, както в Европа, така и на международно ниво, подпомагайки растежа и работните места в Европа. Това от своя страна ще помогне на потребителите, предоставяйки им повече полети и по-ниски тарифи.
Мерките са следните:
Петимата изпълнителни директори – Alexandre de Juniac, Carolyn McCall, Willie Walsh, Carsten Spohr и Michael O’Leary подчертаха своята визия:
„Авиокомпаниите на Европа формират най-конкурентния сектор в авиацията с голямо разнообразие и избор за клиентите. За първи път оставяме настрана конкуренцията помежду ни, за да подчертаем значимостта на новата Европейска авиационна стратегия.
„ Либерализацията на авиацията в Европа през 90-те години създаде преди 18 години напълно либерализиран единен пазар с обща регулаторна рамка, като засили конкуренцията в Европа. В следствие на това, клиентите получават значително по-ниски цени и повече маршрути в Европа и останалата част от света. В същото време, европейските авиопревозвачи поддържат водещи стандарти за безопасност. Разнообразието и качеството на услугите са се повишили и разходите на авиокомпаниите са паднали с 1-2% на година през последните две десетилетия.
„Ние смятаме, че този спад трябва да бъде съобразен и с намаление на независимите от авиокомпаниите разходи.
„Подготвяйки нова авиационна стратегия за Европа, новият комисар по транспорта трябва да засили конкуренцията, да насърчи повече ефективност и да подпомогне за намаляване на разходите в други части на индустрията (като например летищата монополисти и доставчиците на Контрол на въздушното пространство), да намали и таксите за пътниците.“
Авиацията е доказан двигател на икономически растеж и работни места. Предложените мерки ще създадат хиляди работни места – особено за младите хора, във време на голяма безработица на младите в държави като Италия или Испания – и ще повиши брутния вътрешен продукт на Европа. Групата ще пише до комисаря по европейския транспорт Виолета Булк, молейки тези мерки да бъдат въведени.
Заедно с предложените промени, петимата изпълнителни директори потвърдиха и подкрепата си за няколко ключови принципи и действия, които ще укрепят европейската авиационна политика. Най-важното от тях е ангажиментът към сигурността и подсигуряването, че стандартите за сигурност ще се базират на научно оценен риск.
Ръководителите на авиокомпаниите потвърдиха подкрепата си за либерализация на цялата верига в авиацията и за политиката за конкуренцията и регулацията в Еропейския съюз. Също така потвърдиха опозицията си към предоставянето на държавна помощ на авиокомпании и летища като основен принцип. Съгласиха се, че европейските и национални регулаторни политики трябва да подкрепят ефективното предоставяне на услуги и това включва нуждата от ефективни практики, които да намаляват вредата върху околната среда. Значението на балансираните права на потребителя също бе подчертано; държавните и европейски политики трябва да подсигурят правилното спазване на правата на потребителите.
Изпълнителните директори се съгласиха да работят заедно и да насърчат Комисията и страните членки на Европейския съюз да предприемат предложените мерки. Петте авиокомпании се съгласиха, че представителството им в Брюксел не е толкова ефективно, колкото би могло да бъде – с шест представители на авиокомпании – и се съгласиха да обмислят и други бъдещи форми на представителство.
Петте авиопревозвача са превозили общо 420 милиона пътници през 2014 година, което е половината от всички пътувания в Европа.