Летище Пловдив ще бъде предложено на концесия, като към него е проявен интерес от компании както от региона, така и от по-далечни държави като Китай.
Това съобщи министърът на транспорта Ивайло Московски от трибуната на Народното събрание по време на парламентарен контрол, предаде БГНЕС.
Министерството на транспорта има идея да предложи Летище Пловдив на концесия, като в съвсем кратки срокове очаква да постъпи инвестиционно намерение от потенциален инвеститор, призна Московски.
„Броят на самолетните движения на гражданско летище за обществено ползване през 2013 година 3657 или 12,8% по-малко в сравнение с 2012 година, когато самолетните движения са били 4193. Обслужените пътници на летището през 2013 година са 92 097 пътника за разлика от 2012 година, когато те са били 88 704, което показва ръст на пътникопотока с 3,8%“, изнесе статистика Московски и добави, че при обработените товари се наблюдава спад с 67%. „Броят на самолетните движения за обществено ползване през 2014 година е 2643 или с 27,7% по-малко в сравнение с 2013г“, подчерта транспортният министър.
Според Ивайло Московски Летище Пловдив е с „изразен чартърен характер“ и обслужва полети предимно през зимния период. Всички плащания за летището се извършват чрез бюджета на ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“, поясни Московски, а общо платената сума през 2014 година е в размер на над 2 млн. лева. Плащанията през 2015 година са 339 958 лева. Основните пазарни цели за развитие на дружеството са концентрирани в насока „увеличаване на трафика във всичките му направления“, каза Ивайло Московски.
На концесия се предвижда да бъде предоставено и Летище София, стана ясно от отговора на друг въпрос към Ивайло Московски. „Целта ни е да се привлече сериозен оператор, който да развие Летище София като регионален хъб“, каза транспортният министър. Още в програмата на ГЕРБ преди изборите е било записано, че по отношение на пристанищната и летищна инфраструктура ще се използва механизмът на концесията, каза Московски.
„С предоставянето на концесия се цели да се прехвърли от държавата върху концесионера експлоатационният пазар на екологичен риск и риска от поддържане и инвестиране в гражданско летище. Функциите на държавата остават регулаторно-контролни“, посочи Московски. В момента за Летище „София“ се извършват концесионните анализи, които ще са базата за определяне на финансови и икономически показатели на концесията и на основните задължения на концесионера. „В Европа не се сещам да има летище, което да има държавен оператор“, подчерта министърът на транспорта.