Общественото радио има бъдеще и то е чрез интернет, дигитализация и подобряване на съдържанието на програмите и превръщането на предизвикателствата във възможности. Така в едно изречение може да се обобщи казаното на Международната конференция „Общественото радио и предизвикателствата на бъдещето“. Тя беше организирана от Българското национално радио по случай 80-годишнината на обществения оператор „Властелинът на ефира“.
Несъмнено вашето участие ще внесе нови, полезни моменти в темата за бъдещето на радиото и мястото на обществената медия в него, казаРадослав Янкулов, генерален директор на БНР при откриването на форума.
Интернет е бъдещето на обществената медия според Ингрид Делтонр, генерален директор на Европейския съюз за радио и телевизия (EBU). Трябва да се променяме, да се адаптираме и да сме гъвкави. Програмата 2020 е за бъдещото развитие, в която ключовата дума е „промяна“. Интернет със сигурност е верният път към по-младата аудитория. Използването на интернет платформите би направило така, че радиото да стигне до младежта по начин, по който тя предпочита.
Бъдещето е в нашите ръце, смята Греам Елис, заместник-директор на Би Би Си радио и президент на Комитета на Еврорадио към EBU. Това, което сега се слуша, е създадено в миналото. Би Би Си и БНР са пазарни лидери – каза Греам Елис.Доверието е част от нашата уникална връзка с гражданите.
Дигиталните технологии затръшнаха една врата завинаги. Обществените медии трябва да се преоткрият и да извлекат максимална полза от новите технологии. 83 процента от хората в Европа слушат радио и ще стават все повече, каза Кристиян Фог, ръководител на радиоотдела на EBU.
Ние се отчитаме само пред обществото и това ни прави независими, обясни Аника Франкенхойзер, директор на департамент „Медии“ в EBU. Това дава възможност и да се пробват множество нови подходи. Използването на айфоните, компютрите, смартфоните, таблетите, комуникацията чрез модерните технологии е залог за успех.
БНР има две апликации за мобилни приложения – поясни Иво Тодоров, програмен директор на БНР. – Имаме предавания, които могат и да се гледат в интернет.
Подкаст услуги, стрийминги, апликации ще накарат младото поколение, подвластно на смартфоните, да включи радиото. Социалните медии и музикалните платформи са другите две предизвикателства за обществените оператори. Но и те имат слаби страни, които могат да бъдат преборени чрез смартрадио, ако е безплатно.
Ясно е, че радиото не може да остане аналогово, а трябва да стане цифрово. Пример за това даде Анджей Шежениевски, председател на УС на Полското радио и член на Изпълнителния комитет на EBU. Страната му е лидер в цифровизацията на радиото.
Овидиу Микулеску, президент на Румънското радио, сподели, че за неговата медия най-важното е съдържанието, а не как то стига до слушателите. Предаванията ви са добри, но не са яки, била оценката на румънските младежи. И радиото ги направило „яки“. За 12 месеца средната възраст на слушателите им се понижила с осем години. В северната ни съседка инвестират изключително много в изследвания на предпочитанията и мненията на аудиторията, което дава отлични резултати.
Радиото не може да остане единствената аналогова медия в дигиталния свят, обобщи Марк Савари, вицепрезидент на Комитета на Еврорадио. Доверието на публиката остава приоритет в света на дигитализацията и интернет. Предизвикателствата трябва да се превърнат във възможности в новата ера за общественото радио./БНР