Учени наблюдават как американците зареждат бензин на бензиностанция в Ню Йорк. След определено време заключават, че почти 70% от клиентите зареждат гориво, като сумата за която слагат завършва на цяло число.
60% от клиентите са платили сума, която завършва на .00 (нула цента), а други 7% са завършили .01 цент (но това вероятно e защото не са могли навреме да спрат помпата).
„Ако слагате гориво, ще ви хрумне, че трябва да очакваме, че честотата на всеки цент е около 1%, но виждаме силен афинитет към .00 цента. Това не се променя независимо дали сметката е платена с карта или в брой (въпреки, че при клиентите, които са плащали в брой този процент е още по-висок ) „, пише priceonomics.com/ във връзка с проучването, публикувано в списание на икономическа психология.
От друга страна психолозите смятат, че кръглите числа са неустоими за хората.
„Честотата на целите числа и лекотата с която те се обработват допринася подсъзнателно да използваме цели числа“, обяснява психолог Майкъл Лин