На три от ключовите метростанции в София – “Сердика”, “Константин Величков” и “Люлин” – пътниците вече ще могат да купуват билети директно със своя смартфон на специално обозначени турникети.
Това става възможно благодарение на пилотно внедряване на мобилно приложение, разработено от стартиращата компания TICKEY, и интеграцията на iBeacon сензори в пропусквателните устройства на станциите. Технологията ползва мобилен интернет и функциите за геолокация на потребителите и лесно може да бъде внедрена в различни транспортни средства – от автобуси, трамваи, велосипеди под наем до фериботи и други.
За да ползват услугата, пътниците следва да създадат свой профил в приложението и да въведат еднократно данните на дебитната или кредитната си карта, с която да се извършват разплащанията. С доближаването си до турникета, те получават нотификация на мобилните си устройства за закупуване на билет и само след потвърждение на потребителя плащането се финализира. Целият процес се осъществява с няколко клика и се случва в защитена среда за секунди, като бързината на услугата е съпоставима с валидирането на обикновените превозни документи.
„Радваме се, че получихме подкрепа от Столична община и София стана една от малкото столици в Европа, където iBeacon технологията е отворена и достъпна за широката публика – българските граждани и чуждестранни туристи. Столицата ни е привлекателен център за бизнес и туризъм, а иновативната транспортна система има голямо значение за облика ни пред света“, коментира Димитър Димитров, един от основателите на TICKEY и допълни, че контрольорите в градския транспорт също ще носят в себе си iBeacon устройства, за да проверяват валидността на закупения превозен документ, като така лесно ще се преодолява и езиковата бариера с чуждестранните туристи.
Проектът е пилотен, след изпитания на техническите съоръжения, като се очаква поетапно всички действащи метростанции да имат специално обозначени турникети с инсталирани iBeacon устройства, позволяващи закупуване на превозни документи директно със смартфона.