Самолетът Ту-154, който падна в Черно море на 25 декември 2016 година, всъщност е „кацнал“ във водата под управлението на командира на екипажа – Роман Волков. Това сочат данните след техническата част от разследването. Търсят се причините за неговото поведение.
От руското Министерство на отбраната проучват медицинската документация на загиналия пилот и резултатите от проведените му психологически тестове, разпитват инструктори, учили командира да лети, изясняват правилно ли е била организирана почивката на екипажа преди полета.
По данни на Коммерсант, самолетът е излетял в нормален режим, като след излитането екипажът не е допуснал нито една от възможните грешки, характерни за подобни случаи. Близо минута след излитането от земята, Ту-154 набира височина от около 250 м и скорост в порядъка на 360-370 км/ч. Веднага след това на борда на самолета „стремително се развива извънредна ситуация“.
Командирът на екипажа Роман Волков, който е трябвало да продължи да набира височина, започва да привежда машината в режим на кацане. Моделът показва, че Ту-154 се е снижавал в рамките на 10 секунди в контролиран полет под управлението на пилота.
Експертите смятат, че причина за трагедията може да се окаже дезориентация на командира. При набирането на височина в тъмнината над морето той не контролира визуално положението на машината, тъй като не вижда ориентири и хоризонт пред себе си.
При подобна ситуация пилотът е длъжен да се води от данните от уредите на самолета, което явно не е станало при Волков, предпочел да се довери на дългогодишния си опит, пише Коммерсант.
Военните специалисти проучват професионалната биография и летателната подготовка на загиналия командир. Вероятно трагедията е предизвикана от фатално съчетание на няколко неблагоприятни фактора – включително умората на екипажа. Пилотите са били принудени да чакат няколко часа за разрешение за излитане от Москва, след което правят междинно кацане на летището в Адлер, което не са познавали достатъчно добре. Поради тези причини полетът към Латакия се измества за нощта. Не е ясно как тази стресова ситуация се е отразила на психическото състояние на командира.
Досега МО на Русия отричаше версиите за възможна грешка на екипажа, като във всички свои съобщения по темата се обръщаше внимание на опитността и безупречният стаж на летците.
Ту-154 на руското Министерство на отбраната се разби на 25 декември недалеч от Сочи, в Черно море. На борда му летяха 92 души на борда, сред коио и 64 членове на известния руски военен ансамбъл „Александров“, който е пътувал към руската ВВС-база в Латакия (Сирия). Всички пасажери загинаха.