Решителни мерки на Турция срещу контрабандата на петрол, захранваща Ислямска държава

| от |

Дезмънт Бътлър от Асошиейтед прес

Севда, 22-годишна сервитьорка с кафява престилка, разказва как е направила цяло състояние, прекарвайки контрабанден дизел от село, разположено на дивата и опасна граница на Турция със Сирия. Но дните, когато тя можеше да спечели 20 пъти повече от заплатата й като сервитьорка, неочаквано свършиха преди няколко месеца, когато полицията арестува нея и глоби работодателите й със солидна глоба.

Контрабандното гориво пристигаше от петролните кладенци в Ирак и Сирия, контролирани от бойци, включително от групировката „Ислямска държава“, и бе продавано на посредници, които извършваха контрабанда по турско-сирийската граница.

Служители на западните разузнавателни агенции твърдят, че Турция се прави, че не забелязва процъфтяващата търговия, която засилва групировката „Ислямска държава“, а американският държавен секретар Джон Кери призова Турция да прави повече, за да спре търговията. Анализатори са установили, че групировката „Ислямска държава“ получава по 3 милиона долара дневно приходи от петролните находища, превзети в Ирак и Сирия.

В двайсетина интервюта обаче турски представители, контрабандисти и продавачи по 900-километровата граница на Турция със Сирия обрисуват удивително сходна картина: контрабандата на петрол бе процъфтяващ бизнес до преди около шест месеца, когато турските власти предприеха усилени мерки, довели до значително намаляване на нелегалната търговия.

Повечето от интервюираните, включително Севда, казаха само първото си име или помолиха за запазване на анонимност заради опасения от репресивни мерки от властите или контрабандистите, които смятат, че информациите в турските медии са довели до акцията.

Турските власти казват, че са увеличили контрола по границата, арестували са десетки контрабандисти и преследват потребителите с масови операции по турските магистрали, където са извършвани проверки на цистерните за гориво за контрабанден петрол. АП съпроводи полицията при пътуване за прилагане на анти-контрабандни мерки в окръг Хатай, който е основният контрабанден канал.

Турция казва, че е иззела около 20 милиона литра петрол на границата през първите осем месеца на тази година, около четири пъти повече от същия период година по-рано, докато нелегалното гориво, открито у потребителите, е намаляло значително.

В пика на контрабандата на петрол на Турция, основната транзитна точка бе селцето Хаджъпаша на река Оронт, която маркира границата със Сирия. Хаджъпаша бе убежище за контрабандистите от десетилетия, казват властите и местните жители. Както в други гранични градове много семейства преминават границата и търгуват със стоки като захар и цигари без митнически контрол.

Гражданската война в Сирия и завземането на петролни кладенци от бойци от „Ислямска държава“ разкри огромен пазар. Някои хора увеличиха богатството си хилядократно за няколко месеца, казва местен собственик на бензиностанция, който отказа да бъде назовано името му.

На чай в неговия чист офис мъжът, не свалящ цигарата от устата си, който е прекарал живота си по границата, казва, че е наблюдавал разцвета и фалита на контрабандния бизнес. След като контрабандата започнала миналата година и евтиното гориво през границата станало лесно достъпно, той загубил 80 процента от своя легален бизнес с дизел, казва той. След като Турция предприе мерките, по-голямата част от бизнеса се е върнала и в момента е само с 20 процента по-слаб отколкото преди.

На много места по сирийската граница контрабандата на дизел се извършва в малки мащаби, казват контрабандисти и продавачи. Някои в Хаджъпаша обаче са измислили как да увеличат контрабандата, използвайки много нелегални тръбопроводи под Оронт. Тръбопроводите са с дължина до три километра и са положени на дълбочина 15 метра, изкопани са с високотехнологични вносни машини с оборудване за полагане на фиброоптични кабели, които струват стотици хиляди долари, според властите. Дизелът, рафиниран в Сирия, изниква от канелки в полетата с памук в Хаджъпаша и съседните градове, където са се наредили нетърпеливи купувачи.

Местните власти започнаха да разкопават тези тръбопроводи преди месеци, прекъсвайки може би най-големия източник на контрабанден петрол на пазара. Севда казва, че веднъж седмично е извършвала десетчасово пътуване с камион от Хаджъпаша с хиляди литри дизел за компания в анадолския град Денизли, като е печелила по 6500 долара за пътуване. Тя е могла също да изкарва по-малко пари при пътувания на малки разстояния в района с Мерцедес седан с допълнителен таен резервоар за газ.

Всеки го правеше. Това бяха толкова много пари, казва тя, кикотейки се. Преди шест месеца контрабандата бе толкова разпространена, че камиони и коли с купувачи често се нареждаха в колони по стария път за Хаджъпаша, казва Севда. Арестът е сложил край на кариерата й на контрабандист. Тя казва, че е била освободена и компанията, която е купувала дизел от нея, е уговорила наложената й глоба от над 60 хиляди долара да бъде намалена наполовина, и я е платила.

Турските власти, включително високопоставени представители на полицията, на граничната полиция и на жандармерията, казват, че енергичните мерки са започнали миналата година, но са излезли наяве през последните шест месеца – период, в който Турция се оказа подложена на нарастващ натиск от съюзниците, в т.ч. САЩ, опасяващи се, че „Ислямска държава“ се финансира в голяма степен от незаконната търговия с петрол.

Екстремистката групировка е поела контрола над големи райони в Сирия и Ирак и доскоро контролираше цели 11 петролни находища в двете държави, казват анализатори. На територията на Ирак и Сирия групировката продава петрол на посредници при значителна отстъпка. Част от този петрол контрабандно влиза в Турция, като голяма част е продавана на местна почва. В последните дни предвожданата от САЩ коалиция срещу „Ислямска държава“ взима на прицел рафинерии в двете държави.

Турските власти казват, че предприетите от тях действия произхождат от безпокойства за вътрешната сигурност и загубата на приходи от такси. Макар да признават, че контрабандата преди е била широко разпространена, те отхвърлят обвиненията, че безмълвно са позволявали на екстремистите един източник на приходи от симпатия към всеки един противник на сирийското правителство.

„Ако погледнете мерките, взети през последните две години и особено миналата година, ще видите, че Турция изобщо не е разрешавала такива дейности“, казва Джемалеттин Хашими, съветник от службата на турския премиер, който твърди, че дори за САЩ е трудно да контролират ефективно границите си. „Ако САЩ бяха разрешили проблема с контрабандата по границата с Мексико, тогава вероятно и Турция щеше да направи същото… Това е най-трудното нещо“.

Но Фехим Таштекин, турски журналист, който е отразявал контрабандата в Хаджъпаша преди предприемането на мерките за
възпрепятстване на нелегалния трафик, казва, четурските войници преди просто са наблюдавали без да се месят. „Как е възможно властите да не са забелязвали това, на което аз съм ставал свидетел като журналист?“, пита той. „Как не са надушили миризмата на петрол?“

Според негови оценки предприетата операция е намалила контрабандата със 70-80 процента, но той смята, че тя все още продължава в Хаджъпаша в по-малка степен, и казва, че властите могат да проявят по-голяма настъпателност. Властите в Хатай казват, че са започнали да увеличават усилията след инцидент през май 2013 г., когато силите за сигурност влязоха в сблъсък с група контрабандисти на гориво в град, недалеч от Хаджъпаша. Десет души загинаха при експлозия, когато контрабандист подпалил цистерна с гориво, по данни на властите. След това властите изградиха инфраструктура, добавяйки нови контролни пунктове и изкопавайки окопи по границата, увеличавайки трикратно патрулните коли и използвайки модерни радарни системи.

През последните пет месеца полицията в Хатай казва, че е арестувала 38 души, замесени в контрабанда, а от юни миналата година е събрала над 5,7 милиона долара от глоби. „Мерките за сигурност са на най-високо ниво на кота нула (на границата ), от където е бил пренасян контрабандно петрол“, казва заместник-валията на Хатай Орхан Мардинли. След няколко часа път на изток, на граничния пункт Йонджупънар край турския град Килис, шофьори на камиони, работещи в района на границата, казват, че до миналата година са се възползвали от възможността да се промъкват обратно с цистерни, натоварени с нелегално сирийско гориво, но глобите ги разубедили. „Дори и да прекараш само 10 литра през границата, получаваш огромни глоби“, казва Ибрахим Акалън, шофьор, който чакаше, за да превози в Сирия бетон.

Нелегално гориво в малки количества все още лесно може да бъде открито в много градове по границата – свидетелство, че контрабандата не може да бъде напълно изкоренена. На бензиностанция в Акчакале, на шест часа път от Хаджъпаша, служител предпазливо отведе отзад репортер, попитал за „евтино гориво“.

Но контрабандистите казват, че този бизнес сега е далеч по-труден. „Нещата сега са сложни. Не помня такива времена от 40 години“, казва възрастен мъж, който цял живот е бил контрабандист. „Ако имаше някаква добра печалба в контрабандата, аз щях да съм пръв. Вярвайте ми, аз бях царят, но този живот вече е минало“.

 
 
Коментарите са изключени за Решителни мерки на Турция срещу контрабандата на петрол, захранваща Ислямска държава