Парфюмът като бизнес

| от Мария Моасе |

Никой вече не вярва в истории за малък бизнес, започнал от нищо, който става световна сензация. Когато става дума за традиционен бизнес, в който картите са разпределени отдавна и победителите са ясни, една истинска, човешка история на успеха би изглеждала дори като измислена маркетингова стратегия, не като реално случила се.

Така е, ама… не съвсем.

Доказва го историята на британка, която за последните петнадесет години успява от начинаеща производителка на свещи да се превърне в майстор парфюмерист. И реалната биография на нейната компания, която не се намества в света на големите козметични гиганти – тя ги задминава както като качество, така и като символ на лукс. Просто защото усеща най-работещата съвременна тенденция – за връщането към истинските, естествените ценности, а заедно с тях и към традиционните начини да си ги доставиш.

Пепеляшка от 2000-та година

Преди 2000-та година Линда Пилкингтон е обикновена жена, която работи във фирма за производство на торове и подобрители за земеделския бизнес. Има съпруг и деца, балансира между служебните и домашните си задължения и предпочита да прекарва свободните си часове чорлава и по размъкнати домашни дрехи между телевизора и кухнята.

Една случайна среща обаче преобръща живота й завинаги. В обикновен, типичен дъждовен лондонски следобед Линда се сблъсква на улицата с приятел и съсед от детството. Оказва се, че от няколко години той работи за офиса на CHANEL в Обединеното кралство и в момента има задачата да намери за специално събитие на марката ръчно направени, качествени свещи.

Линда пък като дете правела свещи у дома и дори по празници успешно ги подавала на съседите си за джобни пари. Старият приятел си спомнил тази подробност от детството им и почти на шега й предложил да направи няколко от своите свещи и да ги представи на CHANEL. Месец по-късно Линда е готова с пробните свещи, от марката ги харесват и й поръчват внушителното за онзи момент количество от петдесет бройки. Линда се оказва толкова неподготвена като бизнесмен, че дори когато й поискват фактура, за да й платят, тя им изпраща ръчно, красиво написано благодарствено писмо, в което между другото споменава цената на своите свещи и положения за производството им труд.

Компанията й се създава веднага след това в почти екстремни условия, тъй като от счетоводството на световната марка търпеливо и настоятелно я молят все пак да спази административния ред и да им подготви необходимите документи. Речено – сторено. В рамките на няколко часа Линда и съпругът й измислят името на компанията, като съчетават две названия – адреса, на който някога живеела Линда – Ормонд терас, и моминското й фамилно име – Джейн. Така през 2000-та година се ражда брандът Ormonde Jayne – малка компания за ръчно направени ароматни свещи.

Традициите са това, което ги направим

След това историята наистина продължава като приказка. Свещите за CHANEL се харесват, работата на Линда е препоръчана и скоро към нея заваляват малки, но постоянни поръчки от различни скъпи вериги магазини, луксозни ресторанти, агенции за организиране на събития. „В един момент си дадох сметка, че за мен ще е много по-лесно да имам свое ателие, където клиентите да идват при мен, вместо аз да се разнасям с мостри из цяла Англия – разказва днес г-жа Пилкингтон – и така наех малко магазинче на Бонд стийт, където да излагам своите продукти.“

Покрай създаването на ароматите за свещите, Линда започва да издирва нови и нови, непознати ухания. Сглобява ги в различни, изненадващи формули и скоро ги превръща в парфюми. В ателието й все по-често се отбиват хора, които искат от нея да създаде ухание специално за тях – уникално, такова, каквото никой друг не притежава. Така не след дълго се появява и първата й колекция от класически аромати. „Първите ни парфюми не бяха нищо кой знае какво – просто приятни ухания, които не променят парфюмерийната индустрия, но и не са за изхвърляне, защото са направени както някога“, казва Линда.

Формулите им заимства от някои от най-известните учебници по създаване на парфюми, затова и не счита, че в онзи момент е правела нещо революционно. Промяната идва постепенно, заедно с пътуванията, които г-жа Пинкилгтон предприема към екзотични страни, където да търси и открива нови съставки за своите аромати. От остров Мадагаскар, до Индия или Бразилия, от Турция до Мароко и Саудитска Арабия, Линда пътува и носи със себе си самбак, сампакита, хемрок, тоду, роза Таиф. Някои от тях за първи път в парфюмерийната индустрия превръща в основна, а не съпътстваща съставка за парфюм. Произвежда ароматите си в собствена лаборатория в Лондон, точно така, както са се правели преди векове – с ръчно извличане на есенции, с механично смесване на етерични масла, с „домашно“ отлежаване и „узряване“ на парфюмите. За разлика от ароматите на селективната козметика, където етеричните масла са в порядъка на 10-15% от цялата формула, в комбинациите на Ormonde Jayne те са от 40 до 50%. Това ги прави по-скъпи като крайна цена, но пък и два пъти по-трайни от останалите, в които преобладаващата част е алкохол. Въпреки успешния възход, във фирмата на Линда днес работят всичко на всичко седемнадесет души. Те се грижат за абсолютно всичко – от производството, през бутилирането, дистрибуцията и проучването. До този момент компанията не е взела нито един кредит или заем – всеки спечелен паунд се инвестира отново в самия бизнес.

Урок по съвременен бизнес

Логиката на бизнеса днес повелява, когато едно начинание стане успешно, към неговите създатели да завалят куп финансови предложения от акулите на пазара. Въпреки апетитните оферти от страна на гиганти в козметичния бизнес, Линда отказва да продаде марката си, защото е сигурна, че това неизменно ще съсипе философията и смисъла й. „Пък за мен не е важно просто да мога да си плащам сметките с това, което правя. Важно е и да го правя така, както съм вярвала, че трябва.“, обяснява тя. Най-стресиращото в историята на бизнеса й според самата нея е, че никой от хората, с които работи, не е бил подготвен за толкова бързо израстване. Това наложило усвояването дори на елементарни уроци по счетоводство, аранжиране на магазини, създаване на маркетингова стратегия и визия за бъдещето – нещо, за което самата Линда нямала нито капка представа в самото начало. Днес опитът я е научил, че бавното движение напред е по-здравословно, отколкото препускането подир печалбите. Самата тя предпочита лично да посещава местата, където се предлагат ароматите й и да се среща с клиентите си очи в очи. Умее да разказва историите на всичките си ухания и не се уморява да го прави за всеки, който се интересува от тях. И с готовност предоставя на всеки най-важния урок, който е научила в бизнеса за последните петнайсет години: „Никога не гледай какво правят другите! Направи това, което ти искаш, концентрирано и задълбочено!“. Сигурно само така една най-обикновена бизнес идея може и днес да бъде легенда.

На българския пазар ароматите на Ormonde Jayne се предлагат ексклузивно в Salon Olfactive. Сред тях са първият й парфюм ORMONDE WOMAN, мъжкият му отговор ORMONDE MAN, OSMANTHUS, SAMPAQUITA, CHAMPACA, TIARE, TA’ IF, ISFARKAND и Zizan.

 
 
Коментарите са изключени за Парфюмът като бизнес