Когато някой ти каже, че новият филм „Траспортер“ излиза, близо 7 години след последния път, в който Стейтъм облича черния костюм, ти най-малкото си любопитен какво става и какво ще ти покажат. Особено, когато ти кажат, че не, този път Джейсън Стейтъм няма да участва. Лично на мен смяната на актьорите никога не ми е проблем, но когато гледаш „Транспортер: Ново начало“ разбираш, че харизмата на Стейтъм е ключова за съставянето на първите три части. Но този път, той отказва ролята на Франк Мартин, затова в удобния секси костюм влиза младият британец Ед Скрейн, който си тръгва от Game of Thrones заради тази роля, без да се замисли.
„Транспортер: Ново начало“ е точно това, което очаквате от този тип филм, но без Стейтъм и без Бесон – тоест, човекът който го е създал. Той е типичен, дори повече от типичен, екшън, в който се случват нещата, които трябва да се случат, доброто побеждава злото, хора се бият, състезават се с коли. Всички са в костюми, има и красиви жени – източноевропейки. Една от най-хубавите части във филма (с изключение на Audi) е техният акцент.
Проблемът на „Транспортер: Ново начало“ е, че иска и се старае, да е толкова различен от останалите части на филма, че го постига лесно и именно това му изиграва лоша шега. Транспортерът не е точно транспортер, типичният сюжет на пренасящия пратката рицар в черен костюм е леко изменена, а жените този път са четири… Злодеите пък са илюзорни. Те уж са трима мафиоти, но всъщност е цялото лошо, което човек може да причини на друг човек… Което стои плоско в екшън.
За мен „Транспортер“ е като секси стандартен костюм, облечен от красив стандартен мъж. Красив и готин, докато го гледаш, незапомняем, когато отместиш очи. Но въпреки това, по европейски секси и макар някак типичен, доставящ ти удоволствие просто да го гледаш. Нямаш нужда нищо да ти се случва по време на него. Въпреки Скрейн, който не е типично красив, но е секси и костюмите му стоят добре, филмът не е това, което бяха предишните. Макар да носи лекия вкус на европейски екшън. Но липсата на Люк Бесон е явна, видима, усеща се ясно.
Истината е, че аз не страдам за Джейсън Стейтъм като Франк Мартин, все пак два сезона имаше сериал с друг актьор в същата роля, но страдам за Люк Бесон. Макар режисьорът на „Транспортер: Ново начало“ да е човекът, който е снимал американската версия на френския екшън „Предградие 13“, „Твърде лично 2“ и „Транспортер 3“, без Люк Бесон, който да го направлява, той губи нишката на разказ и се опитва да направи от един типичен екшън, нещо нетипично, което не му се получава.
Но пък „Транспортер: Ново начало“ е екшън до мозъка на костите си. Има коли, жени, малко секс, интрига (макар и леко неразбираема на моменти) и много красиви гледки, защото е сниман в Париж и Ница – а те изглеждат великолепни в този филм. „Транспортер 5“ ще има, но още не се знае точно кога ще излезе. Говори се, че Люк Бесон ще се завърне зад кормилото на този франчайз. Дано.
Но до тогава, „Транспортер: Ново начало“ или „Транспортер 4“ е по кината от днес. За всички любители на екшъна и колите.