През Европа премина китайски влак с 82 товарни контейнера, от град Юиву, който тръгна на 18 ноември и стигна до испанската столица Мадрид. Влакът измина за 21 дни 13 000 км в пробна експлоатация на планираната редовна линия между двете страни.
Към днешна дата Китай се явява стратегическият партньор на Испания извън Европа. Стокообменът между двете държави за 2013 г. възлиза на 25 млрд. USD, а за 2014-а той вече е над 20.8 млрд. USD. За следващите пет години се планира във вноса и износът да бъдат вложени над 10 трилиона USD.
Това пътуване ще влезе в историята като отваряне на главната железопътна линия в света, което китайските власти символично нарекоха „новия Път на коприната“.
Име на проекта даде лично Си Дзъннпинг, президент на най-многолюдната държава на планетата, който обяви, че Пекин е отпуснал 40 милиарда долара, които ще инвестират в по-добра инфраструктура и товарна логистика на влаковете по тази линия.
„Новият Път на коприната“ е по-дълъг от прочутата руска Транссибирска железница и свързва Западна Европа с град Јива с около два милиона жители, доста малък за китайските стандарти, но изключително важен за търговията.
Времето за пътуване е с над десет дни по-кратко, отколкото ако стоките, превозвани с влака са били транспортирани по море, заяви служител на властите в Испания.
40-те вагона на композицията са били натоварени с контейнери, пълни с продукция произведена в провинция Zhejiang и включват разнообразни стоки, в т.ч. детски колела и режещи инструменти. Влакът ще се върне в Китай с вино, зехтин и консервирана шунка.
ВИЖТЕ И НА „ОКОЛОСВЕТСКО ПЪТЕШЕСТВИЕ С ВЛАК„
В града, който се намира на четири часа път от Шанхай, се намира, според твърдението на ООН, най-големият пазар за търговия на дребно на потребителски стоки в света. В града живеят много чужденци, които купуват стоки, които продават в родните си държави, особено многобройна е арабската общност от няколко хиляди търговци.
Въпреки това, очевидно на Китай не й е достатъчна тази връзка с Близкия изток, така че тя е влязла в този много голям проект, който би трябвало да задълбочи връзките между втората икономика в света и европейския пазар.
Новата железопътна линия върви по маршрута през западната китайска провинция Синдзян продължава през широките степи и тайгата на Казахстан, точно по оня път, по който преди много векове са минавали търговските кервани носейки стоки от Китай.
Мадрид е една от линиите, по които Пекин иска да съживи междуконтиненталната сухопътна търговия, а алтернатива е товарните влакове да влизат в Европа и през Турция, като ще минават и през България. На картата, публикувана от агенция Синхуа се намират и морски версии на „новия Път на коприната“, заради които Пекин вече полага милиарди долари в изграждането на пристанища по бреговете на Индийски океан от Бангладеш до Шри Ланка, както и на африканския континент в Кения.