Германските домакинства се „освобождават“ от по 750 000 тона стари дрехи годишно, пресмятат от Дойче веле. Обичайно те се предоставят за благотворителни цели, но дали всички изпълняват предназначението си?
В Германия основните възможности за намиране на ново приложение на старите дрехи по правило са две: или те да бъдат предадени директно на някой магазин за употребявани стоки, където след проверка на качеството им отново могат да бъдат продадени; или да бъдат пуснати в контейнерите, в които дрехите се събират, за да бъдат предадени за преработка. Във втория случай не играе роля дали вече непотребните облекла се предоставят на някоя благотворителна организация като Червения кръст или пък след това се използват за търговски цели – преобладаващата част от старите дрехи се препродават на фирми, които се занимават с професионална преработка на текстила.
Старите дрехи като поминък
В миналото това неведнъж е събуждало недоволство и е привличало вниманието на медиите. Този, който дарява дрехи, най-често смята, че помощите действително ще бъдат предоставени на нуждаещи се. Фактически обаче дрехите не винаги биват дарявани директно – често тяхната стойност е по-голяма, ако бъдат препродадени. И вече с приходите от продажбата се финансират социални проекти, но това доскоро не е било достатъчно добре разяснено, признава Бернд Шмиц от германския Червен кръст: „Наша грешка е, че не сме обяснили какво точно правим с дрехите“.
В крайна сметка много от дарените в Германия дрехи заминават за Африка или за Източна Европа. Въпросът е само: помагат ли тези дарения на съответните държави? Тъй като критиците на този вид акции, например, казват, че даренията на дрехи от индустриалните държави се отразяват негативно на местното производството на текстил. Шмиц не е на същото мнение: „Ако има негативен ефект за местния пазар, той е свързан с обстоятелството, че производствените условия в тези страни са значително по-лоши – стига се до сривове заради дефицита на електроенергия или вода или пък няма резервни части за машините, с които се произвеждат дрехите, и потребителите са принудени да използват даренията. Те са с ниски цени и високо качество, а и осигуряват поминъка на мнозина“.
Възможностите са много
Който иска да е сигурен, че дарените стари дрехи ще стигнат до нуждаещите се в Германия, трябва да ги отнесе директно в специалните хранилища, в които те се събират. Факт е обаче, че само половината от предадените стари дрехи наистина могат да продължат да се използват, останалите често са износени, замърсени или неприложими по други причини. Те или се изхвърлят, или се предават за преработка.
Междувременно все повече търговски вериги на облекла приемат обратно носени дрехи. Като например H&M, където през 2013 стартира проектът „Concious“ с идеята да се допринесе за щаденето на ресурсите: при предаването на торба със стари дрехи, клиентите на веригата получават ваучер за 15 процента отстъпка при следващата си покупка. Приходите от акцията са предназначени за фондацията „H&M Concious“, която финансира социални проекти.