Нощта беше дълга. За звездите и кинодейците в Америка тя тепърва започва, защото Академията раздаде 87-мите си награди Оскар. Много си тръгнаха със златна статуетка под мишница, повечето не успяха, но като всички награди и тук имаше доста изненади. Кои бяха най-големите за нас, както и някои пропуски, които този път прощаваме…
Изненадите:
„Бърдмен”, филм на годината: Няма как да сме по-доволни от тази истински изненадваща победа, но истината е, че големият фаворит за тази статуетка беше „Юношество”. Когато Шон Пен съобщи името на филма, не само ние се опулихме изненадани. Същото се случи и с лицето на целият каст на филма. Честито и да живеят изненадите!
Алехандро Гонзалез Иняриту, режисьор на годината: Отново – много сме доволни, но пак – Ричард Линклейтър вече беше направил място за новата си награда над камината си вкъщи и ние като него, бяхме леко шокирани. Все пак, режисьорът на „Юношество” спечели тази статуетка на „Златни глобуси” и БАФТА тази година.
„Интерстелар”, визуални ефекти: Филмът на Кристофър Нолан е епичен, няма съмнение в това. И макар да беше пропуснат във всички други визуални категории, то някак успя да вземе награда за ефекти. Като дори победи фаворита „Зората на планетата на маймуните”, което, както се изразиха от Variety, е поредното доказателство, че Академията не разбира нищо от визуални ефекти.
„Американски снайперист”: Изненадващо най-новият филм на Клинт Истууд не взе нито една награда. Това не беше изненада за нас, но беше изненада за Америка. Те обичат патриотичните си филми, обожават да ги награждават – нека да си припомним 6-те Оскара на „Войната е опиат” през 2009-а – но този път, макар с 6 номинации, „Американски снайперист” си тръгна с празни ръце. Академията, размеквате се!
„Героичната шесторка”, анимационен филм: Започваме с това, че Академията дори не номинира „Лего: Филмът” – най-добрата анимация за 2014-а и продължаваме с това, че всички бяха убедени, че „Как да си дресираш дракон 2” ще вземе наградата, защото през 2011-а, първата и по-добра част, се размина с Оскара, заради „Играта на играчките 3”. Не, че не харесваме „Героичната шесторка”, дайте ни комикси на Marvel и ще разберете.
„Камшичен удар”, най-добър монтаж: Да монтираш музика и кадри, при това на барабани, е трудно. Но да монтираш филм в продължение на 12 години, смятаме е доста по-трудно. Очевидно сме само ние.
Пропуските:
Майкъл Кийтън, „Бърдмен”: Макар да стана филм на годината и да взе още 3 Оскара, „Бърдмен” нямаше да е това, което е, ако не беше брилянтното изпълнение на Кийтън. Това е неговият първи филм от 6 години и неговата първа номинация за Оскар, макар ние да знаем, че е много голям (защото сме гледали „Битълджус” и „Батман”).
„Не казвай сбогом”: Филмът на Дейвид Финчър по романа на Джилиан Флин е най-добрият трилър за тази година. Но той получи само една номинация за Оскар – за главна женска роля за Розамунд Пайк. Академията пропусна Финчър и Бен Афлек, за което им прощаваме, но пропусна и Джилиан Флин, която получи номинация за „Златен глобус” и БАФТА за сценария си… Защо Академията се направи, че този филм не съществува, никой не знае?
Уес Андерсън, „Гранд хотел Будапеща”: Филм като къпкейк! Цветен, ексцентричен и оригинален като самия си създател. Да, той спечели 4 Оскара от общо 9 номинации и стана един от големите победители на вечерта, заедно с „Бърдмен”. Но защо в тези категории – за грим, костюми и прочие… при положение, че имаше филми, които заслужаваха тези награди повече, а „Гранд хотел Будапеща” е филм, който можеше да си тръгне с много по-важни статуетки. Няма даже да споменаваме пропускът на Академията наречена Ралф Файнс в главната роля.
„Юношество”: Един от филмите с най-много номинации и един от големите губещи на вечерта. Защо, не е ясно, при положение, че „Юношество” – сочен за големия фаворит – е един доста приличен филм. И да, Патриша Аркет е великолепна в ролята на самотна майка, но и доста от другите неща, които правят тази лента филмът който е, заслужаваха признание.