„Любовта е отсъствие на страх. Всяка човешка мисъл или действие се основава на любов или страх. Защото първото нещо, за което се притеснявате, след като кажете „обичам те“, е дали ще го чуете в отговор. И ако го чуете, започвате да се притеснявате дали няма да загубите любовта, която току-що сте получили.Човешкото поведение поражда повтарящо се преживяване след повтарящо се преживяване. Затова хората обичат, след това разрушават, след това отново обичат. Винаги има люшкане от едното към другото чувство. Любовта води до страх, страхът води до любов, любовта води до страх.”
Това са думи на Дария Митушева, която, въпреки че звучи като психолог, е актриса. Дария е част от едно от последните представления на Снежина Петрова и Десислава Шпатова – „Влюбените”, чиято втора премиера e на 17 декември.
Пиесата е писана през XVIII век, а авторът й Карло Голдони, наричан „италианския Аристофан“. Тя докосва тема, която тревожи ума на влюбените във всякакви епохи – „ Мой/моя ли е той/тя?”
Работата по пиесата започва с репетиции в учебните часове на доцент Снежина Петрова. Благодарение на нейния интерес към представлението и със съдействието на режисьора Десислава Шпатова актьорите получават свободата да си изградят образите на „Влюбените“ Еуджения и Фулдженцио.
Еуджения и Фулдженцио говорят красиво за любовта си, но често се съмняват в нея и това ги прави егоцентрични. Те са безнадеждно влюбени, стигат до крайност в съмненията си и стават груби и директни един към друг. Тогава липсват аристократичните обноски и добрият тон.
В пиесата „Влюбените“ актьорите получават възможността да играят рамо до рамо със своя преподавател Ася Иванова, която винаги е внимателна към детайлното поведение на персонажите си и притежава свободата да импровизира. В представлението участва и актьорът Митко Якимов, който е с увреден слух. Той е част и от друг проект на Снежина Петрова, свързан с интеграцията на хора с различни възможности – „Двама бедни румънци, говорещи полски“ (реж. Десислава Шпатова, ТР Сфумато, УТ НБУ)
Актрисата Дария Митушева леко повдигна завесата на „Влюбените“.
– Има ли нещо различно между любовта от 18-ти век и нейните проявления в съвремието?
– Хората винаги са обичали по един и същ начин. Говорели са красиво за своята любов. Ревнували са яростно, когато са се страхували и са изпадали в безизходица вследствие на собствените си заблуждения и действия. Езикът ни се променя, но начинът, по който реагираме като човешки същества, е един и същ.
– Как ревнуват персонажите в комедия дел арте?
– Innamorati е название на двама млади в комедия дел арте, влюбени един в друг, в случая Еуджения и Фулдженцио. За разлика от комичните персонажи, те не носят маски, държат се изискано, изразяват се поетично, суетни са и понякога изглежда, че са влюбени в себе си повече, отколкото един в друг. Голдони пише „Влюбените“ в 18 век и днес правим интерпретация на този текст като историята на нашата ревност и мнителност, себичност и несъвършенство.
– Влюбената Еуджения се играе от три актриси. Какво налага това решение?
– Когато започнахме да работим по пиесата със Снежина Петрова, тя виждаше Еуджения разтроена. Всеки човек има различни пластове на поведение и това е начин да ги разграничим и отделим един от друг.
– Поговорихме си за влюбената жена. В този ред на мисли как мъжът преживява нейните състояния?
– Фулдженцио е сам. Актьорът е един срещу три Еуджении. Понякога не знае към коя да гледа, коя да вижда и коя да слуша. Това неминуемо го кара да изпада в крайности и да губи самия себе си.
– Как предизвикваш актьора у себе си? В работата ти в „Мляко с ориз – пиеса без актьори“ (реж. Рене Карабаш), актьорската ти игра придава документални качества на пиесата. Как се стига до такава концентрация?
– Смятам, че актьорът трябва да се остави на емоционалния си опит и да възстанови преживяването си. Рене ме остави да говоря от първо лице за всичко, което се случваше в дома за дементни хора. Този дом беше моят собствен дом.
– Любовният триъгълник със снахата реална версия на съвременната любов ли е според теб?
– Когато човек не е сигурен в любовта, която изпитва, той преиначава всяко събитие и то става причина за конфликт и всяка истина бива подлагана на съмнение.
– Как завършва любовната ревност във „Влюбените”?
– Ревността осакатява, чупи кости и разбива мутри. Сами преценете способни ли сме да обичаме след всичко това.
Можете да гледате представлението „Влюбените“ на 17 Декември от 18.30ч в УТ НБУ.