Лунният кадастър: Бъдеща необходимост?

| от |

Screenshot_5

На Луната в бъдеще може да се появят частни селища, и дори предприятия за добив на полезни изкопаеми, а между собствениците ще възникнат териториални спорове.

За да се избегне това, още сега трябва да се регулира правото на собственост на участъци на Луната и на другите небесни тела, като се учредят специални охранявани зони. Така смята предприемачът Робърт Бигълоу.

Фирмата „Бигълоу Аэроспейс”, която е управлявана от американския бизнесмен проектира надуваеми жилищни модули. От тях в бъдеще в околоземната орбита ще бъдат построени летящи „хотели” за туристи. Според замисъла на Бигълоу от надуваеми предмети може да бъде сглобена и лунна база. Магнатът си задава въпроса, дали собственикът на такова жилище има право на специална зона, където не е разрешено да влизат други хора?

За разяснения предприемачът се е обърнал към отдела за търговски космически превози, който е част от Федералното управление за гражданска авиация. Той предполага, че агенцията може да определя във всеки конкретен случай размерите на защитена територия, като издава на фирмите лиценз за космическа дейност. Самото поставяне на въпроса за правото на собственост извън пределите на земната орбита не нарушава Договора за космоса от 1967 г., убеден е Бигълоу.

В този междуправителствен документ, наистина, е заложен правен конфликт, обяснява заместник-главният редактор на списание „Новини на космонавтиката” пред Гласът на Русия, Игор Лисов:

– От една страна, действа правилото на международния договор, според който небесните тела и тяхната повърхност не могат да подлежат на националното присвояване. От друга страна, в същите тези документи не се казва нищо за възможността за частна експлоатация на тези обекти.

Това, което сега Бигълоу би искал да чуе от американското ведомство, ще стане актуално с развитието на частната космонавтика, строителство на жилищни бази и предприятия на други небесни тела. Най-вероятно трябва да се уточнят международните споразумения за космоса, като в тях се определи дейността на частните компании. Това е мнението на академика от Руската академия по космонавтиката Александър Железняков:

– Частни кораби вече летят, засега в безпилотен вариант, но скоро ще има и пилотируеми. Това означава, че повече хора ще бъдат в космоса. Естествено, между тях ще възникват някакви юридически отношения, като между представители на различни компании. Те задължително трябва да се регулират по някакъв начин.

По-добре е тези моменти да се обмислят предварително, а не в последния момент, когато всички се втурнат в космоса и започнат да се блъскат един друг с лакти, смята експертът. В тази връзка, обръщането на Бигълоу към федералното ведомство поне ще предизвика дискусия по тази тема.

 
 
Коментарите са изключени за Лунният кадастър: Бъдеща необходимост?