Сред другите проблеми, които учителите посочват, са чувството за безнаказаност сред учениците (51%), липсата на дисциплина (48%), физическата агресия (45%), лоши обноски и лошо възпитание (37%), вербална агресия (36%) следвана от липса на разбирателство и толерантност между учениците (29%). Тези проблеми до голяма степен са резултат от моделите на поведение и общуване между възрастните, които подрастващите наблюдават.
Повечето учители приемат, че училището има важна роля за формирането на ценностите на младите хора и посочват, че то трябва да възпитава в такива качества като толерантност (85%), зачитане на човешкия живот и достойнство (75%), отстояване на собствено мнение и свобода на изразяването (66%), уважение към други култури и религии (61%), зачитане на човешките права (60%), солидарност и взаимопомощ (59%), умение за съчувствие и съпреживяване (51%), равенство между половете (45%).
Постигането на тези общосподелени от учителите цели се сблъсква със сложното учебно съдържание и предизвикателството да се представи учебният материал по увлекателен и интересен начин.
Въпреки проблемите, за 71% от учителите нуждите на всяко дете са в центъра на вниманието и те се стараят да развият потенциала на учениците.
83% от преподавателите виждат себе си по-скоро като вдъхновители и мотиватори, а не толкова като преносител на знания и факти. Наред с това, преобладаващата част от учителите се стремят да изграждат непринудени и приятелски отношения със своите ученици (70%), а едва 15% държат на строгите и дистанцирани отношения учител-ученик.
Проучването е проведено сред 300 учители в цялата страна в периода 6-20 юни тази година по поръчка на Центъра за приобщаващо образование.
Снимка: Getty Images
За повече информация – отвори инфографиката