КЗК разследва картел на пазара за горива

| от chronicle.bg |

Комисията за защита на конкуренцията започва производство за установяване на злоупотреба с господстващо положение и антиконкурентни практики на пазарите на производство и реализация на бензин и дизелово гориво.

Решението е взето след края на дългоочаквания доклад на комисията на Петко Николов, поръчан от премиера Бойко Борисов.

Забелязва се идентичност в ценовата политика на пазара на търговия на дребно, прилагана от дружествата: „Шел България“ ЕАД, „Ромпетрол България“ ЕАД, „Еко България“ ООД, „ОМВ България“ ООД, „Петрол“ АД, „НИС Петрол“ ЕООД и „Лукойл България“ ЕООД, отличаваща се с продължително задържане на цената на дребно на високи нива и липсата на навременна и адекватна реакция спрямо понижението на цената на едро и производствената цена, което би могло да е в резултат на антиконкурентни практики-картелни споразумения“, пише в съобщението на КЗК.

От проверката е установено, че „Лукойл“ има практика да поддържа по-високи цени на продажба на горивата, предназначени за местния пазар, в сравнение с ценовата си политика за износ при равни други условия.

„Това може да означава, че върху определянето на производствените цени на петролните продукти в България могат да влияят и непазарни фактори, чрез които „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД да извлече допълнителни икономически ползи по отношение на стопанската си дейност в страната, особено предвид специалното му положение на изявен лидер на пазара на производство и внос на горива в Република България“, се казва в информацията на КЗК.

В резултат на анализа са образувани 2 произодства: за установяване на евентуално извършени нарушения на Закона за защита на конкуренцията от Лукойл, Шел, Ромпетрол, Еко България, Петрол, ОМВ; както и производство за злоупотреба с господстващо положение на рафинерията на Лукойл.

Интересен детайл от разследването на КЗК е изводът, че са налице „административно-правни бариери пред доставчиците на горива на националния пазар, свързани с функционирането на данъчни складове в страната“.

Основен проблем в сектора е, че голяма част от доставчиците не притежават собствени данъчни складове поради невъзможността да отговорят на законовите изисквания за изграждане и регистриране на такива, както и поради недостатъчен финансов ресурс.

Условията за отварянето на такъв склад включват уставен капитал от 500 хиляди лева и гаранции до 30 милиона лева за дължим акциз.

Комисията отправя препоръки за законодателни промени за облекчаване на достъпа до данъчни складове.

 
 
Коментарите са изключени за КЗК разследва картел на пазара за горива