Как ходенето ни прави по-креативни

| от Виктория Блажева |

Какво е общото между Чарлз Дикенс, Фридрих Ницше, Стив Джобс и Марк Зукърбърг?

Съоснователят на Епъл Стив Джобс бил фен на „ходещи“ срещи – вместо да седят в офиса, участниците се разхождали заедно. Дикенс редовно ходел по 30-тина мили на ден, а философът Ницше смятал, че „всички велики мисли се раждат по време на ходене“. Шефът на Фейсбук Марк Зукърбърг предпочита да прави срещите си на крак.

Много хора излизат да се разходят или да потичат, когато усетят, че са блокирали. Оказва се, че инстинктът им не ги подвежда. Научните изследвания доказват ползите от ходенето. Една от тях: подобряване на креативността с 60%.

В университета Станфорд провеждат серия от тестове, които показват, че хората се представят по-добре на тестове за креативно мислене по време или непосредствено след ходене. Ефектът бил еднакъв, независимо дали участниците се разхождали на открито в парк или на закрито в сградата.

Положителният ефект се наблюдавал включително при ходене по пътека, където гледката била отсрещната стена.

Психологическите ефекти от ходенето са „много сложни“ по думите на проф. Дан Шварц, един от авторите на изследването. Според него при ходене „мозъкът е фокусиран върху дейност, в която сме много добри“, а това го освобождава и отпуска.

Известно е, че дори умерената физическата активност подобрява настроението. Не е известно интензивната тренировка да е по-добра за продуктивността и креативността от умереното ходене.

Грешка е да се мисли, че учим само когато сме фокусирани, смята проф. Барбара Оукли от университета в Оукланд. В своята книга за ефективното учене тя препоръчва ходенето като метод за учене, при който подсъзнателно възприемаме и мислим по различен начин.

„Една от причините за ефективността на ходенето е фактът, че може да е скучно. Точно така съзнанието се връща назад и анализира наученото“, твърди Оукли. Според нея това е „важна част от креативния процес“.

В Ню Йорк доста психолози вече правят „ходещи“ сесии с клиентите си, вместо да ги приемат на кушетката в офиса.

Как на практика да ползваме резултатите от изследването:

Ходене по 20-30 минути на ден;

Пробване в офиса на „ходещи“ срещи или срещи на крак;

Бърза разходка около офиса при творческо блокиране;

Разходка след учене на някоя по-сложна концепция може да помогне за осмислянето и възприемането й.


Виктория Блажева

Виктория Блажева е първи вицепрезидент, директор „Комуникации“ на УниКредит Булбанк. Интересите й са свързани с управление, маркетинг и комуникации за достойни организации, хора и каузи. Завършила е професионалната програма “Иновации и предприемачество“ на Stanford University, алумни e по програмата мениджъри „Стратегически модели за управление на НПО“ на Harvard University, John F. Kennedy School of Government, Executive Education, бакалавър (с почести) от OU Business School, Великобритания, и др. Прави MBA в Warwick Business School.

 
 
Коментарите са изключени за Как ходенето ни прави по-креативни