Измерване? Отпада!

| от Йенс Драле |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от днес, а ексклузивно само за читателите на Chronicle.bg представяме водещата история в него.

Място на събитието – тестовият полигон в Лар/Шварцвалд. Тук трябваше да се леят кръв, пот и сълзи. McLaren 650 Spider обаче се размина с това изпитание, защото процедурата по измерване отпадна – по обективни причини.

Един мъж може да се раздели с всичко, но не и със своите страсти – колко прав е британският комик Джон Клийз. Ние също сме поразени от страстта си и тя като че ли никога не си отива. Срещаме се в 8:00 часа в Лар, за да запалим буталата на този McLaren 650S Spider. Да го подгоним през слалома и коридора за избягване на препятствия и да спираме по ужасяващ начин – отново и отново, цели 12 пъти. Да го ускоряваме от място до 200 км/ч на изпитателната права с дължина от 2,3 км. Но…в момента вали дъжд и ще трябва да измине доста време, преди асфалтът да изсъхне. Наистина можехме да изкараме един красив ден със суперспортната машина с разположен пред задния мост мотор с мощност от 650 к.с. А освен това трябва да се правят и снимки. Наблизо, в Шварцвалд и Елзас, има чудесни места за приятно шофиране и фотографиране. Но ние страдаме – нашите души на изпитатели и мъже страдат.

На Spider изобщо не му пука. 3,8 литровият му мотор, който иначе кипи от енергия, в момента издава безгрижен металически екот в тихата утрин, толкова ненатрапчиво, че могат да бъдат чути дори различни стъпкови мотори и щракащи релета. McLaren 650S принадлежи към хладните технократи при суперспортните автомобили. Карбонова каросерия, адаптивна аеродинамика, адаптивна ходова част и адаптивна многостепенна електронна стабилизираща програма, гарнирани със седемстепенна трансмисия с два съединителя.

В купето всичко е редуцирано до най-важното, а спартанският дисплей, който наподобява екрана на смартфон, обединява всички инфо-развлекателни функции. По-скоро семплата в сравнение с тази на Lamborghini и Ferrari външна стилистика все пак допуска наличието на издигащите се нагоре врати, които внасят известна доза драматизъм още преди двигателят с кодово наименование M838T да извие своето високочестотно акустично изпълнение до нива от 8500 об./мин. Човек трябва все пак да поупражнява действието качване в автомобила, за да не се изложи на някое публично място и да стане за присмех на цялото свързано в социални мрежи човечество. В оформения върху тежащата само 75 кг носеща вана от карбон интериор цари присъщата на спортен автомобил теснотия, която обаче все пак не притиска пътниците и не им убива, а възможните неудобства са за хора с наистина едър ръст.

Моля, „впъхнете“ се вътре

Досега това винаги е сработвало. Получава се и в McLaren, без позицията на седене да става прекалено неудобна. Едно натискане на бутона D на тясната централна конзола привежда в бойна готовност трансмисията и автомобилът вежливо ни информира, че сега ще започне да функционира в нормален режим. От време на време надписът Normal продължава да присветва и след това, гордо съобщавайки, че автомобилът работи в особено ефективен режим. Всъщност това си остава и единственото изявление на McLaren, че проявява някакъв афинитет към екологията.

Поемаме на запад към Франция. Моля, господин Клийз, без закачки на тема Втората световна война – все пак сме с английски автомобил. Учудващо, окачването на McLaren осигурява напълно поносим комфорт на пътниците си по неравните шосета и дори оркестърът на задвижването свири малко приглушено. Ако все пак ви е прекалено тихо, можете да прибегнете към малка хитрина – задният прозорец се спуска надолу. Тогава можете да чуете как двата турбокомпресора поемат въздух през зъбите, пардон, лопатките си, със свистене, наподобяващо това в курса по йога. Следва тежко издишване, ако внезапно престанете да изисквате повече мощност, или истински ураган в противния случай.

След като преодолее низината от посредствени реакции при подаване на газ, 3,8-литровият агрегат се превръща в див скандалджия, увеличава оборотите яростно и светкавично над отметките от 6000, 7000 и дори 8000 и изстрелва 1,5-тонния автомобил със силата на руска гюлетласкачка. Скоро между дърветата пред нас се появява първата поредица от завои и McLaren като хищник, жаден за плячка, ги поема настървено. Ако водачът се придържа към ограниченията на правилника, зададеният режим няма никакво значение. Не е необходимо отделните карти на поведението на пътя да бъдат „заострени“ още повече, а и настройването става малко сложно с помощта на един бутон и два кръгли регулатора – McLaren и без това следва с настървение зададената от прецизната кормилна уредба траектория. На изхода от завоя снизходително презавива, защото все пак е трудно да бъдат обуздани 678-те нютонметра на двигателя – последните са тъмна сила, особено тогава, когато разумът не доминира над подсъзнателното желание на крака да натиска педала за газта. В по-екстремните режими управляващата електроника позволява и известна степен на поднасяне. Изобщо електрониката тук играе доста съществена роля в определянето на поведението на автомобила. Механичен самоблокиращ диференциал? McLaren го смята за нещо остаряло. Неговата функция е иззета от спирачките и блокирането е заменено с кратковременни импулси в спирачните апарати. Това не звучи особено секси, но изглежда, работи, защото 650S се носи по завоите така, че малцина биха могли да го следват. При спортно шофиране с интензивно използване на спирачките преди завой в уравнението за намаляване на скоростта се включва и задният спойлер, който се отваря като въздушна спирачка.

Завъртане на волана, подаване на газ, отваряне на кривата на завоя. Повторение. Зеленият цвят на околната растителност всеки път поглъща вулканично червения британец и малко след това го изплюва отново.

Турбочук като от старата школа

Твърдият покрив от две части е сгънат зад седалките, където се намества с натискането на един бутон – нещо, което не трябва да ни учудва при цена на автомобила от четвърт милион евро. Сега V6 битурбо звярът диша директно в тила ни, поднасяйки звука си направо в ушите. Въпреки огромната чиста мощ мнозина биха обвинили двигателя в старомодност – по своите динамични характеристики той наподобява старата турбошкола, в която мощта идва като парен чук чак след 3000 об./мин – може би нормално, като се има предвид широкият оборотен диапазон, в който работи. А и тази електроника, която капризничи и изключва централния оборотомер, когато си иска. Ако съдим по думите на Клийз, че „актьорите са се научили много добре да изобразяват неща, от които си нямат понятие“, то по отношение на инфо-развлекателните системи 650S не се справя с ролята си. Но за сметка на това, когато играе главната си роля – да създава това невероятно усещане на пътя, той е просто съвършен. Мощта на неговия двигател, бързината на неговата трансмисия, прецизността на окачването – без съмнение McLaren е сред най-добрите. Да си признаем, доста ни доядя, че не можахме да направим измерванията и трябваше да се задоволим с огъня на разни фламбирани неща в едно иначе известно заведение. За сметка на това колегите от sport auto го направиха, а 650S им се отблагодари за удоволствието. В супертеста автомобилът измина Северното трасе на Нюрбургринг за 7:35 минути.

Снимки: Ханс-Дитер Зойферт

В актуалния септемврийски брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще откриете още:

Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC – След острите ръбове на GLK идват добре закръглените форми на дебютанта GLC, който се изправя срещу традиционната конкуренция в лицето на Audi Q5 и BMW X3. Доколко успешно, ще разберете от международния сравнителен тест на трите SUV модела с четирицилиндрови дизелови двигатели и двойно предаване.

BMW Серия 3 срещу Mercedes C-класа – Вечният дуел продължава със срещата на версиите 340i и C 400.

Зад волана на обновените Toyota Auris и Peugeot 208.

Audi A4 – Това беше едно необичайно дълго раждане, но ето че най-после новият А4 озари автомобилния свят със своя блясък. Първото пътуване с модела ни даде основания да заявим: работата си е заслужавала!

Audi S1, Mini JCW и Opel Corsa OPC – Да, те са малки – но не са подходящи за начинаещи; все пак мощността им е между 207 и 231 к.с. Новото Mini John Cooper Works и Opel Corsa OPC пожелаха да покажат на Audi S1 как се покоряват провинциални шосета.

Lexus NX 200t – Първи впечатления от динамичната алтернатива на добре познатия хибриден модел.

Opel Adam Rocks – Във версията си Rocks малкият модел на Opel е с по-мъжествено и приключенско излъчване, а еднолитровият трицилиндров двигател е в пълна хармония с неговото амплоа.

Пет модела от висшия среден клас – През революционната 1968 година в auto motor und sport се появи един сензационен сравнителен тест на пет престижни автомобила. Решихме да направим римейк на тази паметна публикация.

Audi Q7 срещу Volvo XC90 – Напълно новото Q7 се среща със също напълно новото Volvo XC90.

 
 
Коментарите са изключени за Измерване? Отпада!