Още от самото начало на предизборната надпревара беше ясно, че белите работещи, хората на средна възраст ще изберат Доналд Тръмп. Хората в Америка обаче се различават по раса, пол, образование и възраст. Всичко това заработи в подкрепа на Тръмп.
Чернокожите и имигрантите, хората от малцинствата, въху които администрацията на Обама се концентрираше години наред, се оказа недостатъчно като брой, за да осигури победа на Хилари Клинтън.
Въпреки че според анализаторите в САЩ няма достатъчно бели гласоподаватели за Доналд Тръмп, резултатите показаха съвсем различна картина. Оказа се, че той е абсолютен фаворит сред белите и работещите, които не са част от елита и от интелигенцията. Именно техният глас преди вота изглеждаше на кантар.
Не само белите мъже обаче подкрепиха Тръмп, републиканците спечелиха симпатиите и на испаноезичните, които никак не са малко. Всичко това – въпреки изказванията на Тръмп срещу мексиканските имигранти.
Гласувалите за Тръмп са предимно бели, нямат бакалавърска степен, над 45-годишна възраст.
Според проучвания от по-рано днес, за Тръмп са дали гласа си 72 процента от белите мъже, незавършили колеж, както и 62% от жените с това образование. На него са се доверили и 54% от мъжете завършили колеж и 45% от жените с това образование.
Общо 58 процента от всички бели са гласували за Доналд Тръмп, сочи проучване на Edison Research. Него са избрали и 21 процента от цветнокожите избиратели. Клинтън разчиташе на вота на жените, особено предвид скандала със сексистките изказвания на Тръмп. Въпреки това, оказва се, че него са избрали 53 процента от белите жени. Тръмп обира вота и на младите бели във възраст 18-29 години. 48 процента от тях са дали гласа си за него срещу 43 процента за Клинтън.
Най-вероятно за Тръмп са гласували и много други, според експертите, разочаровани, недоволни от живота си, убедени, че някой друг е виновен за това, което им се случва.
Тръмп успя да вдъхнови и да обедини белите, работещи хора и те му дадоха своята подкрепа. Тези хора, повечето от които не са завършили колеж, винаги са демонстрирали голяма подкрепа за републиканските кандидати, а този път се почувстваха особено представени.
Голямата грешка на обществото и медиите беше, че приема проучванията на общественото мнение като точни данни за електората. Това обаче не е вярно.