ИКЕА с кампания в подкрепа на бежанците

| от chronicle.bg |

ИКЕА отправя предизвикателство към дизайнери от цял свят. Фондацията на ИКЕА заедно с Агенцията на ООН за бежанците и дизайн платформата What Design Can Do поставят началото на глобално дизайн предизвикателство, насочено към приемането и интегрирането на бежанци в градски райони.

Поканени за участие са дизайнери и хора от всички краища на света с творчески подход при решаването на проблеми. Предизвикателството бе представено по време на конференцията Democratic Design Days в Цюрих, Швейцария, където ключови говорители като Маркус Енгман, главен дизайнер на ИКЕА Швеция и авторът Ален де Ботон, обсъждаха как дизайнът може да промени света.

Пет от всички подадени идеи ще бъдат избрани и обявени на 1 юли 2016 г. в Амстердам. Финалистите ще получат финансиране в размер до 10 000 евро и експертна помощ, за да развият своите идеи в осъществими планове и работни прототипи.

Според Върховния комисар на Обединените нации за бежанците (ВКБООН), над 60% от 19 милиона бежанци по света живеят в градски зони и тази цифра продължава да расте. Предизвикателствата, които обществото среща с настаняването и интеграцията на бежанци, са твърде сложни за разрешаване само с помощта на правителствата и на хуманитарните организации. В Европа доброволци вече оказват спешна подкрепа, а на много места има чудесни примери за реализирани новаторски проекти. Въпреки това на различни нива е необходим дизайнерски принос, за да бъдат посрещнати дългосрочните нужди на толкова много нови жители. Има нужда от креативно мислене, което да изведе съществуващите идеи на по-високо ниво или да генерира изцяло нови концепции.

Дизайнерите все по-често се превръщат в двигатели на промяна, които разпознават проблемите и предлагат неочаквани решения за тях“, заявява Рихард ван дер Лакен, основател и директор на What Design Can Do. Предизвикателството (Refugee Challenge) ще ангажира креативни хора, насърчавайки партньорството с бежанци, неправителствени организации и представители на държавна и местна власт, които да тестват решения, включващи продукти, услуги и технологии.

“Фондацията на ИКЕА подкрепя бежанци и най-бедните общества в целия свят, но винаги може да се направи още нещо, предвид мащабите на проблема. Намираме се в уникалната позиция да улесним иновациите с помощта на партньорства и съвременни решения, които да посрещнат социалните проблеми“, заявява Джонатан Спампинато, ръководител „Стратегическо планиране и комуникации“ във Фондацията на ИКЕА. „Наистина се вълнуваме от предизвикателството на What design Can Do и не се съмняваме, че скоро ще видим иновативни решения, идващи от най-малко очакваните места.“

“Дизайнът е чудесен инструмент за усъвършенстване. Нека да го използваме за нещо повече и да го оставим в ръцете на съвременните таланти, изправяйки ги пред най-трудното предизвикателство – решаването на проблемите на много хора, които не разполагат с почти нищо. Това означава демократичният дизайн за мен –съчетание от форма, функционалност, качество, устойчив подход, достъпно за много хора“, добавя Маркус Енгман, главен дизайнер на ИКЕА Швеция.

Инициативата на What Design Can Do обхваща цялата 2016 г. Процесът включва седем части, сред които изпращане на предложения, даване на обрана връзка, допълване на предложенията, номинации, избор на жури и обявяване на финалистите на 1 юли в Амстердам. Следва фазата, в която финалистите ще получат финансиране и експертна помощ за развиване на своите идеи в работни прототипи. След това ще се проведе конкурсна фаза, в която разработените планове ще бъдат представени пред потенциални партньори, които да съдействат за тяхното осъществяване. Резултатът от предизвикателството ще бъде обявен през декември 2016 г. и ще бъде представен на изложение.

Международното жури ще включва изтъкнати дизайнери като Майкъл Джонсън (johnson banks), Бас ван Абел (FairPhone), Маркус Енгман (IKEA) и Дейвид Кестър (David Kester & Associates).

Повече информация за предизвикателството What Design Can Do и условия за участие ще откриете на: whatdesigncando.com/challenge

 
 
Коментарите са изключени за ИКЕА с кампания в подкрепа на бежанците