Защо GO не идва само, а HBO толкова държи на операторите
Дали оранжевото е новото черно или на Netflix много им се иска
“HBO, вземи ми парите” – така се казва една американска кампания, направена от фенове на HBO, които не искат да плащат за кабелна телевизия, а да ползват стрийминг услугата GO по модела на Netflix. Навлизането на HBO GO в България е свързано със същите въпроси: “Защо трябва да съм абонат на тези клети организации, за да ползвам HBO GO“ (via @elenko).
За момента HBO, собственост на Time Warner, са на позицията, че твърдо вярват в бизнес модела си – а именно партньорство с кабелните оператори – защото той е дълго граден … и защото сметката им излиза.
Предположението, че Netflix скоро ще стане „новото HBO“ досега не се оправдават, дори и след като Netflix получи историческите 14 номинации за наградите „Еми“, от които 9 за сериала „House of cards”. След церемонията в края на септември HBO си тръгна с 27 трофея, а Netflix с един, което не попречи на CEO-то на Netflix Рийд Хастинг да каже, че “Orange Is the New Black” (цветовете на двете фирми, както и едноименен сериал на Netflix). Хастинг не пропуска да сравнява компаниите при всеки удобен повод.
Вярно е, че и HBO и Netflix са на пазара на скъпите сериали, собствена продукция. Вярно е, че HBO беше „надцакано“ с “House of cards” от Хастинг и екипа му, който плати 100 млн. долара за 26-те епизода на сериала. Компаниите обаче са много различни в структурата, мащаба и подхода към пазарите, на които стъпват. HBO е установен играч – което означава, че има какво да загуби, докато Netflix има повече потенциал да расте, но съпътстван от множество рискове.
HBO е продуцент, докато Netflix купува съдържание
HBO притежава или продуцира около 95% от съдържанието, което се разпространява по каналите на компанията. Netflix предпочита да купуват лицензи за излъчване на вече готови продукции. Студийният модел на HBO позволява да си възвърне инвестицията в оригинално съдържание през своите 117 млн. абонати по света, както и чрез продажбата на DVD-та. HBO печели по 2.6 млн. долара от всеки епизод на Game of Thrones чрез продажбата на лицензи за излъчване на различни телевизии и разпространители по света.
Netflix нарича себе си „програма“, а не продуцент. Те купуват лицензионните права за “House of cards” от продуцента Media Rights Capital. Продуцентската къща е собственик на съдържанието и е подписала договор със Sony Pictures Television за продажбата на дисковете и разпространението на сериала в страни, в които Netflix още не е влязъл.
Бизнес модел на HBO включва риска програмата да загуби от някоя неуспешна продукция (нещо, което няма как да се случи при Netflix), но и не всяка продукция, разпространявана по кабелните телевизии трябва да е хит, или дори да привлича големи групи зрители, както и Netflix не е длъжен да качва единствено невероятно успешни продукции на сайта си.
HBO създава много повече оригинални продукти от тези, които Netflix купува
През 2013-та година Netflix ще изхарчи около 150 млн. долара за оригинално съдържание (което ще бъде само лицензирано), докато бюджетът на HBO за собствени продукции е около 1 млрд. долара. Netflix планира да увеличи парите за собствени филми от около 5% до 10% – 12% – 15% през следващите няколко години, казва програмният директор на компанията Тед Сарандъс.
През 2013 Netflix представи няколко собствени продукции: “House of Cards“, сериалът на Ели Рут “Hemlock Grove”, новите епизоди на “Arrested Development,” “Orange Is The New Black” от създателя на “Weeds” Дженджи Кохан, Bad Samaritans и втори сезон на “Lilyhammer.”
Сериалите на HBO са поне три пъти повече от това. Сред тях са “True Blood”, “Game of Thrones”, “Boardwalk Empire”, “The Newsroom”, “Enlightened”, “Hard Knocks”, “Hello Ladies“, „Family Tree”, “Getting On”, “Vice”, “Girls”, “Eastbound and Down”, “Veep”, “Real Time with Bill Maher”, “Real Sports with Bryant Gumbel” и “Treme”, както и минисериите “Parade’s End”. HBO също така произвежда и по-широк кръг от продукции от типа на “Behind the Candelabra”, около 30 документални филма на година и 16 боксьорски срещи на ринга (като не броим pay-per-view събитията).
HBO инвестират много пари, докато Netflix, разчита на бързото разрастване на пазара
HBO завърши 2012г. с 1.5 млрд. долара печалба при повече от 4.5 млрд. долара приходи. Netflix обяви печалба от 17 млн. долара при 3.6 млрд. долара приходи (от които 1.1 млрд. долара идват от продажбата на DVD дискове с филми и игри по пощата).
41-годишната компания HBO има пълно покритие в САЩ през кабелни и сателитни оператори, продукциите ѝ присъстват зад граница в 151 държави, а абонатите на телевизията по света са 117 млн.. Netflix едва започва да навлиза на международния пазар с присъствие в Латинска Америка, Великобритания и Холандия, като инвестициите зад граница са причината дружеството да не излезе на голяма печалба през последната година.
Netflix разполага с правото да ползва в дългосрочен период съдържание на стойност 5.7 млрд. долара. За да плати за него Netflix разчита, че увеличението на абонатите му ще продължи със същата скорост, като същевременно компанията се стреми да запази ниската цена на продукта. През третото тримесечие на 2013 Netflix успя да изпревари HBO в Америка с 31 млн. абонати срещу 29 млн., по данни на SNL Kagan. Ако това темпо на растеж спре обаче, компанията може и да се изправи пред сериозни финансови затруднения.
За HBO въпросът е дали ще успее да продължи да изгражда или поне да запази досегашните си мрежи от потребители, разчитайки на нуждата им да плащат за телевизия, ако или когато нуждата от икономии удари хората в сериозен мащаб.
Закупуването на Netflix е по-лесно от достъпа до каналите на HBO, но моделът „директно до потребителя“ си има своята цена
Месечната такса за Netflix е 8 долара за неограничен стрийминг, но изисква добра връзка с интернет. HBO иска от потребителите си да са абонати на телевизионен оператор, а таксата за телевизията е между 10 и 15 долара, срещу които се полага и стрийминг услугата GO. В България цените са по-ниски – между 8 и 9 лева, а в GO има над 1500 часа филми.
HBO не поддържа мащабни кол центрове – при проблем с някоя от услугите, абонатите се обаждат на оператора си. Освен асистанс за клиентите си, Netflix поддържа множество сървъри, които осигуряват безпроблемния стрийминг. HBO все още се гледа повече през телевизор и това намалява цената на абонат за поддръжката на стрийминг услугата GO. HBO работи със своите дистрибутори, които не само се грижат за обслужването на клиентите, но и допринасят за бюджета за маркетинг и промоции. И още една добра новина за HBO – приложението GO е прекрасно.
Малко след като станаха ясни номинациите за наградата Еми, Рийд Хeстингс написа на стената си във Фейсбук,: „ Албания мина едно ниво по-горе“. Това е в отговор на закачка на CEO-то на Time Warner Джеф Бюкс в едно интервю за New York Tmes през 2010г. Когато го питат за Netflix, той коментира: „Това е малко като Албанската армия да тръгне и да завземе света. Възможно ли е – не мисля.“