Фрида Кало: когато артистът се превърне в бранд и срещне кича?

| от chronicle.bg |

Историята познава много такива знаменитости. Мерилин Монро, Анди Уорхол, Салвадор Дали и много други. Хора, които идват от различни сфери на популярната култура, но които са обединени от една обща характеристика – самите те се превръщат в брандове.

Създават собствената си легенда още докато са живи, често съвсем умишлено, а след смъртта си заемат трайно място в консуматорското ни общество. Често това измества фокуса от творчеството и неговия отпечатък върху самата личност и нейния външен образ.

Такава е съдбата на един голям художник от миналия век, политически активист и защитник на правата на жените – Фрида Кало. Със сигурност ще разпознаете образа. Лице гледащо меланхолично към вас, с цветя в косите, шал през раменете, бронзов тен, плътни устни и иконичните сключени и дебели вежди, които са запазена марка на мексиканката. Не е нужно да имате бакалавър по история на изкуствата, за да го откриете. Той сам ще ви намери в стотиците чанти за през рамо, чаши за кафе, гривни, салфетки, кейсове за телефони, калъфки за възглавници, химикалки и какво ли още не.

Фрида Кало в наши дни е повече бранд. Въпросът е обаче дали не сме я загубили окончателно заради този кич, в който светът превърна нейния образ?

gettyimages-502830668-594x594
Getty Images

През целия си живот Фрида Кало защитава каузите, в които вярва, повече от настървено. Отявлен комунист, тя и съпругът й Диего Ривера играят решаваща роля в укриването на Лев Троцки в Мексико. В един от автопортретите й я виждаме на въображаемата граница между Мексико и САЩ. Отляво е традицията, историята, окултният свят, в който е родена, а отдясно – фабриката на Ford, с пушещите комини и капитализмът, който процъфтява. А по средата е тя. В контраст с това изображение са всичките стоки за бита и ежедневието, от които ни гледа лицето на Кало и това кара хората да се запитат: Дали тя би била доволна от подобна комерсиализация на образа си, от която някои печелят милиони, осланяйки се на капиталистическата идеология, чийто върл противник е самата Кало?

Не можем да отговорим на този въпрос. От една страна масовото репродуциране на образа е сравнимо с това на Че Гевара от 80-те, срещу което се обявява и собствената дъщеря на революционера, казвайки че това е обида към социалистическите му възгледи. От друга самата Фрида прави така че да остави след себе си повече от ярък спомен.

gettyimages-809892316-594x594
Getty Images

Този спомен днес се поддържа жив от корпорацията „Фрида Кало„, която (като всеки успешен в 21 век бранд) има своята мисия и ще я разберете още от началната страница на сайта й: „Посвещаваме се на разпространението, споделянето и представянето на изкуството на Фрида Кало, нейният образ и наследство„. Това неизменно включва и най-актуалния елемент от този образ – олицетворението на новия женски ролеви модел на силната и борбена жена.

Заедно с това обаче, в различни краища на света хората могат да намерят кейсове за телефони с етикет „феминистки кейс за телефон“ или тениска с лицето на Кало с надпис „girl power“. На конференция на Консервативната партия пък, миналата година Тереза Мей се появява с гривна с миниатюрни репродукции на картини на Кало. Дори в т. нар. „арт магазинчета“ в София ще намерите по някоя чаша, чанта, календар или възглавница.

gettyimages-857439788-594x594
Getty Images

Според някои историци Фрида Кало добре е осъзнавала силата на автопортрета (нейният основен жанр в изобразителното изкуство) и много прецизно оформя вида си приживе, чрез картини, фотографии и публичен образ. Според мнозина тя би била щастлива да види до какви мащаби се разпространява личността й по същия начин, по който несъмнено Уорхол и Дейвид Боуи са били щастливи.

И как може Фрида Кало да не бъде икона на нашия век. Бисексуална, с физически проблем, леки мустаци, гъсти вежди, шарено облекло, цветя в косата, микс от култури, в които участие взимат селските (според мексиканските традиции) дрехи и естествените материи. Това е, което прави впечатление на първо време, а днес няма нужда да дълбаем повече, нали? Фрида Кало на външен вид е всичко това и на човечеството му стига. Достатъчно му е, за да си купи калъфката за възглавница.

gettyimages-111554944-594x594
Getty Images

Някои медии я провъзгласяват за „Кралицата на селфитата“. На практика обаче авторпортретът и селфито не са съвсем същото. Защото Фрида Кало създава изкуство. И самата тя е изкуство. Колкото и да се опитва пазарът да я мултиплицира в милиони бебешки уонзита. Същото се случи и продължава да се случва с Мерилин Монро. И фактът, че това течение отшумява лека полека, а истинските отдавания на почит са налице, е доказателство, че комерсиализацията не може да победи изкуството. Въпросът е каква част от тази комерсиализация предизвиква светване на лампичката в потребителите за това, коя наистина е Фрида Кало и какво крие образът от кейса на телефона…

 
 
Коментарите са изключени за Фрида Кало: когато артистът се превърне в бранд и срещне кича?