Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от тази седмица, а ние ви представяме една от историите в него.
Lamborhini Centenario ще бъде произведен в тираж от едва 40 екземпляра, а цената на всеки от тях започва от над два милиона евро. Ние от auto motor und sport имахме удоволствието и привилегията да вземем участие във финалните тестове на модела със 770 к.с. преди пускането му в производство, които се проведоха на пистата Нардо.
Малко над 8500 оборота в минута – момент, в който V12 моторът е в състояние да ви изправи косите със своя смразяващ рев. Натискам планката за смяна на по-висока предавка отдясно на волана, като в резултат получавам мощен ритник отзад, вече сме на „пета“, внимавам да следвам възможно най-правилната траектория, спирачки, обратно на трета предавка. „Cool down lap, cool down lap“. Какво? Е, как така? Толкова рано? Да му се не види…
От друга страна, може би пък така е по-добре. Малко преди собственият ми адреналин да се покачи в червената зона, получавам възможност навреме да охладя страстите. Пък и това е в унисон с характера на това Lamborghini, в което всичко е почти недостижимо – даже и за повечето клиенти на марката. „Разбира се, нашите клиенти биха се радвали много, ако V12 двигателят генерира 800 или повече конски сили“, казва шефът на развойната дейност в Lamborghini Маурицио Региани. Това не ни изненадва. Томас Рихтер, специалист по електроника в италианската компания, допълва: „Те биха били силно заинтересовани и от възможност за временно добавяне на допълнителна мощност по електронен път – например за един пълноценен ден на писта.“ И това го разбираме напълно.
Какво обаче ще получат купувачите на този автомобил в реалността? Модел, който в сравнение с базовия Aventador Super Veloce има намалено с пет килограма тегло и увеличена с 20 конски сили мощност. Освен това тук не само монококът и предният капак, но и редица външни елементи са направени от карбон. Сеньоре Региани прекрасно предусеща какво си мислим ние, а вероятно и вие, в този момент: „Намаляването на теглото при Centenario действително не е много голямо, но това е така, защото автомобилът е получил масивен заден спойлер и активно управление на задния мост.“ Дали обаче това са неща, които клиентите са пожелали да притежават? Може би не директно, но една още по-прецизна водимост в екстремни условия положително няма да им се отрази никак зле – целта на Lamborghini е именно постигането на повече стабилност при високи скорости. Колко високи ли? До над 350 км/ч… Тези стойности засега обаче си застават теоретични, тъй като в деня, когато бяхме на пистата Нардо, високоскоростният овал се използваше за тестове на нов модел спортен самолет.
Отсега обаче може да кажем, че на дългото 6,2 километра трасе за управляемост с неговите разнообразни по профил завои, подходящи за трета, четвърта и пета предавка, Centenario се представя направо великолепно.
Наистина бърз в завоите
Екипът на Lamborghini без съмнение си доставя сериозно удоволствие на това място, но господин Региани все пак е така любезен да ми отстъпи шофьорското място с думите: „Все пак няма по-добър начин да разбереш какво имаме предвид.“ А това, което италианците са постигнали, е наистина забележително. Още при първите два завоя усещам, че Centenario завива сензационно добре. При темпо до 70 километра в час задните колела завиват с до три градуса в посока, противоположна на тази на предните, което в реални условия е еквивалент на скъсяването на междуосието с 50 сантиметра. Над тази скорост ъгълът вече е еднакъв с този на предните колела и е ограничен до 1,5 градуса – това от своя страна отговаря на увеличаване на междуосието със 70 сантиметра. Дали това е достатъчно, за да промени характера на Aventador? В голяма степен да, особено в съчетание с променените характеристики на адаптивните амортисьори.
При ускорение дванайсетцилиндровата машина с атмосферно пълнене реагира толкова бързо и сензитивно, сякаш десният крак на пилота директно иззема функцията на дроселовата клапа. Над 8000 об./мин настървението е още по-яростно, отколкото при SV. Максималните обороти при този вариант на мотора вече са 8600 вместо „само“ 8500 об./мин при неговия „стантартен“ събрат – при тази стойност буталата се движат със скорост 25 метра в секунда.
„Като във Формула 1“, както гордо отбелязва Региани – имайки предвид последните атмосферни двигатели в легендарната надпревара.
След като преминаваме през няколко по-остри завоя, няма как да не отбележа, че ходовата част на Centenario действително прави всичко възможно, за да запази максимално добър контакт с пътя. С помощта на хидравлична система задното крило променя ъгъла си с до 15 градуса. В съчетание с оптимизираното дъно на каросерията и масивния дифузор отзад, при скорост 280 км/ч се осигурява натиск, равняващ се на 227 килограма.
Изобщо аеродинамиката е ключов момент при този спортист. Дори светлините и джантите са проектират така, че по възможно най-добър начин да насочват въздушните потоци в правилната посока.
Заостреният нос на автомобила вече е в кривата на завоя, късното спиране помага за контролирано поднасяне на задницата, след което с малко повече чувство е време да подам отново газ. Защо говоря за повече усет при боравенето с газта ли – ами просто защото реакциите на двигателя са толкова удивителни със своята чувствителност, че на несвикналия с този автомобил водач му се налага доста дълго да привиква.
При деактивиране на системата ESP всички настройки на автомобила биват насочени към максималното доближаване до възможното според физичните закони. Трета, после четвърта предавка, V12 агрегатът крещи с цяло гърло: „Забрави за всички турбомотори, вземи мен, вземи мееен, вземи меееееен!“, време е отново за спирачки – между другото, дългият ход на спирачния педал също изисква известно привикване. Всичко, което правиш по време на шофиране, бива записвано чрез специална функция за записване на данни, интегрирана в инфо-развлекателната система. LTE прехвърляне на данни WLAN, Apple Carplay: „Всичко това са неща, които повечето от нашите клиенти искат, все пак те карат и извън пределите на състезателните трасета“, отбелязва инж. Рихтер. Две интегрирани камери заснемат водача и отсечката пред автомобила, а системата автоматично взима най-бързата обиколка като референция – страхотна играчка за големи и, нека си го кажем направо, свръхбогати момчета.
Те все пак не бива да бъдат прекомерно големи в буквалния смисъл на думата, тъй като с моите 1,92 метра моята скромна персона опира в тавана. Позицията на седене би могла да бъде и с една идея по-ниска.
Винаги може повече
Независимо от променливата си настройка, кормилната уредба осигурява много добра обратна връзка. Казвам това, защото този тип технологии не винаги носят точно това, което обещават.
Centenario с бясна скорост преминава през поредното възвишение на пета предавка, минавам на трета степен на автоматизираната трансмисия, металическият тътен на мотора заглушава всички останали шумове около и вътре в автомобила. Завоите с поредни номера 12, 13 и 14 преминавам почти „напряко“. Обратно на трета предавка, средно бърз десен завой, отново на четвърта, лееекичко поднасяне на задницата и отново пълна газ. Ускорението на V12 машината зад мен за пореден път ме удря отзад с чудовищния си тласък, шеста предавка, леле, вече стигаме до дългия завой номер 1 и всичко започва отначало.
Майко мила, какъв автомобил! 800 к.с.? Увеличаване на мощността само с натискането на бутон? Всъщност клиентите на Lamborghini могат да искат каквото им дойде на ума. Засега италианският производител ще им предложи Centenario такъв, какъвто е. И определено си го бива.
Технически данни
Каросерия
Двуместно купе, дължина x широчина x височина – 4924 x 2062 x 1143 мм, междуосие 2700 мм, собствено тегло 1520 кг.
Ходова част
Независимо окачване отпред и отзад, с двойни напречни носачи, телескопични амортисьори и винтови пружини, напречни стабилизатори отпред и отзад, спирачна система с вътрешновентилирани керамични дискове на всички колела, гуми с размер 255/30 ZR 20 отпред, 355/30 ZR 21 отзад.
Силово предаване
Двойно предаване, седемстепенна секвенциална трансмисия
Двигател
Дванайсетцилиндров V-образен бензинов двигател, разположен надлъжно пред задния мост, работен обем 6498 cм³, максимална мощност 566 кВт (770 к.с.) при 8500 об./мин, максимален въртящ момент 690 Нм при 5500 об./мин.
Динамични характеристики
0–100 км/ч 2,8 сек
0–200 км/ч 8,6 сек
0–300 км/ч 23,5 сек
Максимална скорост 350 км/ч
Среден разход на гориво (NEDC) дизел 6,2 л/100 км
Базова цена
Lamborghini Centenario 2 082 500 евро
В актуалния октомврийски брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще откриете:
Сравнение на три електрически модела – Kia Soul EV, Nissan Leaf и Renault Zoe показват, че пригодността на малките електрически автомобили за ежедневно използване все пак не е за подценяване.
Skoda Kodiaq – Новият SUV на чешката марка обещава да пренареди картите в своя сегмент.
Конкурс за елегантност „Дръстър” – Едно събитие, което ще се помни дълго.
Jaguar XK8 и Mercedes CL 500 – В представения през 1999 г. CL – купе версия на S-класата, Mercedes беше вложил повече високи технологии и електроника от когато и да било преди. Може ли много по-скромният на вид Jaguar XK8 да съперничи с него?
Lamborghini Centenario – На пистата Нардо с поредния шедьовър от Санта Агата Болонезе.
Бъдещето на Mazda – Конструкторите вече подготвят интензивно второто поколение на Skyactiv двигателите, което ще има и HCCI работни режими, но не спират да работят и по ванкеловия двигател.
Пет компактни модела с трицилиндрови двигатели – Audi A3, BMW Серия 1, Ford Focus, Opel Astra и VW Golf в съревнование за най-добър бензинов модел с трицилиндров двигател в компактния клас.
Ford Focus RS – Тест на новото издание на екстремния компактен спортист с двойно предаване.
Audi S7 и Porsche Panamera 4S – Новото издание на Porsche Panamera и един от неговите вътрешни конкуренти в рамките на концерна VW. 34
Opel Mokka X – Първи впечатления от версията 1.6 CDTI с двойно предаване.
Subaru Levorg – Зад волана на Levorg 2017, оборудван с новата система за асистенция EyeSight.