„Бенефициентът“ на огромната сума е т.нар. Асоциация за използване на информационните технологии от земеделските производители в България (АИИТЗПБ), а чудото на техниката за 2 млн. евро – сайтът it-farmer.bg.
„Следващите месеци предстои изграждането на нови бизнес офиси в София и Варна, където бизнесът се развива много добре, като инвестицията там ще е около 500 хил. евро, а новите работни места ще нараснат поне с 30 нови служители”, пишат още от организацията.
PR-съобщението е придружено от дружеска снимка на държавния глава с русата управителка на Асоциацията – инж. Ваня Тучева, която за броени минути се превърна в сензацията на всички, гладни за заглавия с префикс ШОК! СКАНДАЛ! МЪЛНИЯ!
Профилът й във Фейсбук е напоен със снимки от правителствената резиденция и общи фотографии с Томислав Дончев, Кирил Домусчиев и Венелина Гочева, които дамата описва като „моите приятели“.
Само един клик на it-farmer.bg показва, че „интелигентната и презентационна платформа“ (по описанието на инж. Тучева) всъщност не е сайт, а нещо средно между преразказ по картинка и презентация тип Power Point, татуирана с българския герб и знамето на ЕС.
Всичко това е достатъчно, за да се превърне темата в скандал в социалните медии. И наистина щеше да бъде, ако всичко казано дотук беше истина.
Но не е.
Че е имало събитие в резиденция „Лозенец“ – имало е, че инж. Тучева е присъствала – присъствала е. Само че филмът не е шведски, а съветски…
Кратка справка показва, че самата асоциация е създадена през 2010 година, за да развива човешкия потенциал в областта на земеделието и горското стопанство, подобряване на икономическата и техническата квалификация в областта на новите технологии, да организира курсове и работни срещи по темата.
Знаменателният сблъсък на АИИТЗПБ с широката общественост е на събитие, организирано от издателите на в. Труд и в. 24 часа – „Големите малки“, класация за малки и средни предприятия, от които първите 15 фирми получават награда – безплатна реклама по вестниците на Медийната група.
На събитието присъства и Ваня Тучева, която се е включила в бизнес-състезанието, въпреки че Асоциацията й е регистрирана като НПО, а на името й няма вписани търговски дружества. Мистериозната АИИТЗПБ не е сред наградените в конкурса, но получава покана за събитието и така започва митът за българската звезда от Силициевата долина на селското стопанство.
По отношение от вълната възмутени – никъде не се казва, че сайтът е финансиран с държавни или европейски средства. А самият сайт съществува от няколко години – има го още 2011 година.
Но очевидно бутафорна платформа и въображаеми два милиона евро работят като по-добра реклама от участия в конкурси. И със сигурност Асоциацията нямаше да получи толкова реклама, ако беше разчитала на официалните канали.