Черни дни за „Луфтханза“

| от |

Дни след края на поредната стачка на пилотите в „Луфтханза“ самолет на дъщерната й компания „Джърмануингс“ се разби във френските Алпи, припомня Дойче веле. Трагичната катастрофа добавя още един тежък проблем за фирмата – загубата на имидж.

До неотдавна най-голямата авиокомпания в Европа – „Луфтханза“ – беше символ за точност и надеждност. И нищо чудно, след като зад това стояха исконните германски добродетели. Напоследък обаче се оказва истински късмет самолет на „Луфтханза“ да излети навреме или даден полет да не бъде отменен заради поредната стачка на служители в авиокомпанията. Миналата седмица приключи четиридневна стачка на пилотите от „Луфтханза“ – дванайсетата за последната една година. Спорът е свързан с условията за пенсиониране на пилотите. Решение още няма, което е заявка за следващи протестни действия на пилотския синдикат „Кокпит“.

И точно в този момент авиокомпанията беше сполетяна от тежка беда – самолет на дъщерната ѝ фирма „Джърмануингс“ се разби във френските Алпи. Това е най-тежката катастрофа в 62-годишната история на „Луфтханза“. Последният инцидент с човешки жертви е от преди повече от 20 години – през 1993 г. същият тип самолет А320 излезе от пистата на летището във Варшава и след удар в защитна стена избухна в пламъци. Тогава загинаха двама пътници.

Системата „Fly-by-Wire

А320 е най-продаваният самолет на „Ербъс“ за полети на средни разстояния. Освен че има ниски разходи за обслужване, машината предлага и автоматизираната система за летене „Fly-by-Wire“. Тя освобождава пилотите от голяма част от рутинните им дейности по време на полет и прави летенето още по-сигурно. Напоследък обаче зачестиха проблемите със сензори на системата. След катастрофата във вторник отново чухме остри критики към тази техника, която свежда работата на пилотите до това да следят функционирането на техническите системи, от което страда тяхната рутина.

Експертът по въздухоплаването Йенс Флотау обаче предупреждава да не се правят прибързани изводи: „Все още не знаем дали въобще е имало проблеми с функционирането на системата „Fly-by-Wire“, казва той. Ако възникне нещо нередно с нея, всичко зависи от правилната реакция на пилотите, които трябва да могат да разбират системата, добавя експертът. Той обаче признава, че при толкова сложни автоматизирани системи това не винаги е лесно.

Флотау не вижда никаква връзка между катастрофата и това, че самолетът е в движение още от 1991 г. и е изпълнявал полети вече 24 години. „Обикновено след 25 години „служба“ самолетите биват спирани от летене. Но това става по чисто икономически причини, които нямат нищо общо с тяхната надеждност“, допълва експертът.

Удар по имиджа на „Луфтханза“

Макар още да не са известни причините за катастрофата, тя със сигурност ще се отрази на името на „Луфтханза“ като една от най-надеждните авиокомпании в света. Според Дирк Шламп от банка DZ, катастрофата със самолета ще има „трайни негативни последици за репутацията на авиокомпанията“. Освен това трагичният инцидент може да спъне плановете на „Луфтханза“ за създаване на ново дъщерно дружество под името „Юроуингс“, което да погълне нискотарифната компания „Джърмануингс“.

Евтиното не винаги означава опасно, предупреждава експертът по въздухоплаването Йенс Флотау. Той припомня, че техническото обслужване на самолетите на „Джърмануингс“ се извършва по същите правила и стандарти, както и при машините на „Луфтханза“. „Нискотарифните авиопревозвачи не пестят от сигурността“, уверява Флотау. Икономиите идват от съвсем друго място – например от разходи за персонал. Така например заплатите на пилотите от „Юроуингс“ няма да са по тарифните ставки в компанията-майка, а заради по-ниското заплащане полетите на нискотарифното дружество се очаква да бъдат с около 40 на сто по-евтини от тези на „Луфтханза“.

Точно това обаче са решени да не допуснат в синдиката „Кокпит“, от което следва, че стачките ще продължат. Трагедията във френските Алпи обаче неминуемо ще ги отложи за известно време.

 
 
Коментарите са изключени за Черни дни за „Луфтханза“