Базираната в Монреал Международна организация за гражданска авиация (ICAO) препоръча забраната на превозването на литиево-йонни батерии като карго пратки с пътнически полети. Решението, което влиза в сила от 1 април 2016, няма задължителен характер, но препоръките на ICAO се спазват изцяло от повечето от 191-те страни членки на организацията.
Временната забрана се налага заради опасенията, че тези товари са лесно запалими и могат за секунди да унищожат целия самолет.
Междувременно ICAO работи по изработването на нов стандарт за тези пратки, който се очаква да е готов през 2018.
Литиево-йонните батерии са често използвани в различни продукти като смартфони и лаптопи. През 2014 са произведени 5.4 милиарда броя.
По-голямата част от тях се пренасят с кораби, а около 30% са траснпортирани по въздух. По-голямата част от въздушния превоз на такива пратки и сега се извършва с карго полети.
От 2006 насам три карго самолета са били унищожени, а четирима пилоти са загинали при инциденти с пратки с литиево-йонни батерии.
Освен забраната за пътнически полети, ICAO постанови и лимит от 30% такива пратки от общия товар при карго полетите. Въведени са и нови размери и изисквания за отделните пратки.
Редица авиокомпании и досега отказваха такива товари, други като Air France и KLM до последно се противопоставяха на забраната.