Весела Сергева (AFP) / снимки : Димитър Диков
Комините на металургичния комбинат „Кремиковци”, който се намира в покрайнините на София, може и да са спрели да бълват отровни газове преди години, но за сметка на това старите автомобили осигуряват на града статуса на най-мръсна столица в Европа, пише AFP. Когато заводът обяви фалит през 2008 г, това не подобри значително качеството на въздуха. Експерти казват, че старите автомобили и постоянните задръствания са главните виновници за дебелия смог над София.
Според експертите, че старите коли и хроничните задръствания са виновни, а ситуацията се влошава от местоположението на столицата в низина, заобиколена от планини. От 250 000 автомобили, закупени през 2013 г. само 20 000 са нови, казва Любомир Доросиев, председател на Асоциацията на търговците на употребявани автомобили. „Ние се превърнахме в гробище за превозните средства на Европа, откакто автомобилните каталитични преобразуватели са задължителни в развитите страни.
„Властите не насърчават покупката на нови автомобили под предлог, че ги е грижа за бедните“, казва Кръстьо Пеев, собственик на сервиз в София.
Едно скорошно проучване, проведено от Европейската агенция за околната среда ( ЕАА ) установи, че в България, най-бедната страна на ЕС, са четири от петте най-замърсените града в съюза. Изключение е полския град Краков под номер три.
На първо място е Перник, индустриален град с население от 80 000 души на около 30 километра югозападно от София.
„Задушаваме се“ оплаква се Калина Христова, собственик на малък магазин. „Особено през зимните вечери, тъй като повечето хора изгарят въглища, но използват и гуми и пластмасови бутилки за отопление“.
Перник нарушава нормите за безопасност на ЕС за замърсяването на въздуха в половината от годината при цел от 35 дни. Замърсяването се измерва с концентрацията на частици идващи от комини, превозни средства и други замърсители – известни като прахови частици.
За сравнение само с 29 дни за Белгия и 15 за Париж, проучването показва огромните разлики в Европа.
Въпреки, че все още е далеч под нивата на замърсяване в някои азиатски градове като Пекин и Ню Делхи, самата София зае 11-то място, спечелвайки „наградата“ за най-замърсена столица в Европа – много по-напред от Букурещ (57-мо място) и Любляна (75-то).
„Ние сами тровим въздуха около себе си“
Виновникът за повече от половината от замърсяването на въздуха (58%) е дим от домашни печки, според българската агенция за опазването на околната среда.
Смазващата бедност, особено в по-малките градове, е увеличила дела на хората, които горят дърва, въглища и всички видове отпадъци, за да се отопляват през зимата. В северния град Враца, много от тях са се отказали по-скъпото парно отопление, тъй като вече не могат да си го позволят.
Едва 250 семейства са преминали към централно отопление с газ, тъй като повечето от тях не биха могли да плащат за скъпо оборудване, казва ръководителят на газопреносна мрежа Димитър Димитров.
„Спряхме парното в нашия апартамент, сега горим дърва“, казва пенсионираният учител Евдокия Славова .
Химическият завод, който дълго време тровеше въздуха на Враца спря да работи след падането на комунизма, оставяйки града в бедност и безработица. „Сега ние сами тровим въздуха „, казва Славова.
Замърсяването на въздуха влошава сърдечно-съдовите и респираторни заболявания и има катастрофални последици върху нервната и репродуктивната система, което може да доведе до рак и преждевременна смърт. Използването на дърва и въглища за отопление обаче е само част от проблема, твърдят експерти, сочейки с пръст към факта, че 43 на сто от електричеството в страната идва от топлоелектрически централи.
Според Greenpeace България прахови частици и серен диоксид, отделяни от остарелите термични централи са отговорни за 2000 смъртни случая всяка година. България има най-високите концентрации на въглероден оксид и серен диоксид от индустрията и автомобилния трафик, казва Ивайло Попов от неправителствената организация За Земята.