5-те най-разпространени мита за децата и технологиите

| от |

Еволюцията на технологиите достигна равнище, в което всичко в живота ни се намира на един клик разстояние – онлайн пазаруване, обучение, работа и забавление – всичко може да бъде открито бързо, лесно и приятно, докато се наслаждаваме на комфорта на домовете си или докато пътуваме. Разбира се, всичко има своята цена – технологиите повлияват не само ежедневието и живота ни, но и този на децата ни.

След проведено проучване, ето кои са петте най-разпространени мита за децата и технологиите и как да се справим с тях?

Мит 1: Технологиите нарушават съня на децата

Проучванията показват, че проблеми със съня имат деца с твърде натоварена програма и наситено с активности ежедневие – купища домашни и допълнителни образователни занимания, спортни занимания след училище и театрални постановки в почивните дни са само част от ангажиментите, които съпътстват дневния график на много деца. В допълнение с гледането на телевизия вечер, статистически около 3 часа на ден, получаваме перфектната рецепта за “смущения в съня.” Специалистите съветват родителите да се погрижат за ефективната почивка на децата си и да прекарват повече време заедно навън – разходка в парка или игра на детската площадка след училище е удачен вариант по това време на годината – слънчевите лъчи спомагат за по-спокойния и добър сън.

Мит 2: Технологиите нарушават комуникацията у дома

Гледането на телевизия и работата на компютър у дома неминуемо повлияват комуникацията в негативен аспект. Специалистите препоръчват семейството да прекарва повече време заедно в общи занимания и да организира веднъж седмично семейна кино вечер или турнир с децата на любимите им видео игри. Така ще имат възможността да бъдат по-близо до тях и да научат повече за нещата, които истински ги вълнуват и за интересите им.

Мит 3: Технологиите за виновни за ниския успех в училище

Много родители се опасяват, че дългото време, което децата прекарват пред компютъра, повлиява успеха им в училище, защото предизвиква дефицит на вниманието в така наречените “дигитални деца”. Общоприето е също така схващането, че децата днес не обичат да четат книги. Всъщност изследванията на немската фондация за насърчаване на четенето Stiftung Lesen показват точно обратното – децата са позитивно настроени към електронните книги и са далеч по-склонни да “посегнат” към издание, което има електронна версия, спрямо хартиеното копие. Според изследване на друга компания – Scholastic and Harrison, 80% от децата, които четат електронни книги, приемат с охота и хартиените издания.

Мит 4: Технологиите повлияват физическата активност

Времето, прекарано с дигиталните устройства в ръка, често се свързва с намалено време за физическа активност и спорт, както и с нарастването на риска децата да се пристрастят към устройствата си и дигиталните развлечения. Педиатрите препоръчват на родителите да лимитират – не да забраняват –прекараното време пред екрана на компютъра и телевизора и да насърчат децата си да спортуват, като ги запишат на извънкласни занимания или им предложат различни алтернативи за активно използване на технологиите. В интернет могат да бъдат открити различни онлайн видеа, които обясняват основите на всеки спорт, който би заинтересувал децата, а Wii може да превърне дори скучния хол в истинска спортна площадка. Google Maps може да е безценен помощник за тези, които обичат да тичат, а музикалните файлове в iPod-a правят всяка разходка навън по-забавна. Винаги има начин светът на технологиите да стане част от реалния живот на децата.

Мит 5: Технологиите “заплашват” психиката на децата

Твърде много секс и насилие, алкохол, непристойно поведение, вулгаризми и наркотици – така можем да опишем 2/3 от излъчваното съдържание по телевизията, свидетели на което стават деца в незряла възраст. Рекламите от друга страна насърчават активно консуматорското поведение и покупките на вредни или т.нар. “джънк” храни, което неминуемо повлиява навиците на децата. Експерти в областта на детската психология съветват родителите да разговарят и слушат активно децата си, да се интересуват от техните потребности и очаквания, както и да посветят време и усилия, за да подбират старателно съдържанието, което достига до децата им поне до 12 годишна възраст. Това засяга както игрите, така и телевизионното съдържание. Счита се, че на 12 години децата вече са овладели абстрактното мислене и вече са в състояние да правят разлика между реалността и абстрактността и да отделят двете.

Класацията на най-разпространените митове за децата и технологиите е изготвена от организаторите на DigitalKidZ – първата по рода си инициатива в Европа, която си поставя за цел да възпитава технологиите.

 
 
Коментарите са изключени за 5-те най-разпространени мита за децата и технологиите