100 лева и шише ракия – това е цената на безопасността на асансьорите у нас. Тази констатация направи председателят на Държавната агенция по метрологичен и технически надзор (ДАМТН) Стефан Цанков на пресконференция, на която бяха съобщени повече подробности за проверката на трагичния случай в София в края на август, когато асансьор уби жена, предаде репортер на БГНЕС.
За 100 лева и едно шише ракия могат да бъдат закупени празни ревизионни книги с печат и подпис от двама служители на ДАМТН, обясни Цанков, като показа пред медиите книгата, която му е предоставена след трагичния случай от ползватели във Велико Търново. В следващите няколко дни той ще получи още няколко подобни празни ревизионни книги, като всички те отиват директно в прокуратурата, обясни Цанков.
Подписите на служителите на агенцията са реални, като и двамата в момента работят там, поясни Цанков, като добави, че с тях ще се занимава следствието. Въпросната ревизионна книга не касае пряко асансьора – убиец в София, но е пример за цената на безопасността в страната, посочи той. Във въпросните книги се описват всички проверки, извършени от надзорните фирми и именно това е документът, който ДАМТН проверява. Това е паспорта на едно съоръжение, обясни Цанков, така че на практика празните книги представляват празно пълномощно.
За да се избегнат подобни случаи е спешно необходимо да бъде въведена електронна система, което е сред основните задачи на агенцията, посочи нейният председател.
По отношение на трагичния инцидент в София, проверката на агенцията установява, че причина за смъртта на жената са серия от административни и технически нарушения. Цанков представи готовите експертизи, според които скоростният ограничител съответствал за скорост от 1 метър в секунда, а на устройството имало други данни, като документите не съответствали. Подменено било и електрическото табло, като липсвали маркировки, че отговаря на изискванията и е подходящо за асансьора.
„На мястото на оригиналната фрикционна шайба, която извършва основно движението на асансьора, е поставена такава с по-малък диаметър, което налага монтирането на втора за запазване вертикалността на въжетата. Такава обаче не е била монтирана“, обясни Цанков в детайли за причината за аварията. Председателят на ДАМТН обясни още, че по стандарт има минимален диаметър за шайбата – 400 милиметра, а поставената шайба е със 120 милиметра диаметър, тоест близо 3,5 пъти по-малка от минималното за тези въжета, което създава напрежение и води до скъсване.
Проверката не е установила и наличието на сертификати за качеството на поставените въжета, посочи Цанков. В трагичната сутрин се късат и двете въжета, които са били сменени преди година, като по думите на Цанков само по себе си това означава, че нещо в системата не работи както трябва, тъй като подобни въжета би трябвало да издържат много повече време.
За съжаление неизправностите не спират до тук – не е сработил клиновият механизъм на асансьора, който има задача да спира падането на асансьора. Асансьорът разполага с два клинови механизма, но един от тях не е сработил, а вторият не е успял да спре падането. Причината вероятно е лоша поддръжка и замърсеност, обясни Цанков. Проверка трябва да се извършва на всеки 10 дни, но такава не е имало от 20 юни.
В ревизионната книга на този асансьор не са записани имената на техниците, които са го поддържали, но техните имена се знаят и ще бъдат предадени на Софийска градска прокуратура утре заедно с доклада от проверката.
ДАМНТ е изготвила серия от предложение за промени в нормативната уредба както технически и административни проблеми, така и прекалено либералната система за даване на лицензи на надзорни фирми, така и сложното отнемане на лицензите. Ще бъде въведен уникален печат на всеки инспектор, обеща Цанков.
Надзорната фирма „НБ Лифтконтрол“, която е отговаряла за контрола на ремонтите на асансьора е получила лиценз 2006 година, но като скоро след това той е бил ограничен поради нарушения. След неколкократно кандидатстване през 2012 г. фирмата получава лиценз за надзор на асансьори в жилищни сгради, а два месеца преди тази дата е бил и последният преглед на фаталния асансьор. В момента в процедура по отнемане на лиценза е единствено фирмата „Витоша лифт“, която е отговаряла за този асансьор.
От 26 август насам са проверени 925 асансьора в цялата страна, като цели 213 от тях са с констатирани неизправности и са спрени, съобщи още Цанков. При 7-8 случая има много сериозни проблеми, като един от тях е бил в сградата на Държавен фонд „Земеделие“, където са констатирани скъсани нишки на въжета и проблем с клиновия механизъм, въпреки че в самата сграда на фонда отговорник за асансьорите е имал своя стая и непрекъснато е стоял там, посочи Цанков.
В течение на проверката от ДАМНТ са се натъкнали на скандални случаи от цялата страна, като например лице с 90% инвалидност и на 75 години, което по документи е записано като инспектор на десетки асансьори. В предложените промени в нормативната уредба ще бъде уреден въпроса с пропорционалното разпределение на обектите, обеща Цанков. По думите му максималният брой асансьори за проверка на месец чисто физически е около 160, докато към момента е имало случаи на записани над 1000 асансьора, което е абсолютно невъзможно.
За съжаление масова практика е етажната собственост и домоуправителите да не осигуряват средства за ремонт на асансьорите. Това е ежедневие, призна Цанков и се закани, че домоуправителите вече ще получават много по-често актове от агенцията. /БГНЕС