Върховният административен съд на Германия взе днес решение в полза на градовете, искащи да забранят преминаването през територията или поне през централните им части на автомобили със замърсяващи дизелови двигатели.
Решението на съда не определя дали забраната ще бъде изпълнена, а дали германските провинции, градове и общности имат право да налагат забраните, без да се нуждаят от федерално законодателство за подкрепа на ограниченията за замърсяване на въздуха.
Целта е гражданите да живеят в по-здравословна среда, но неминуемо ще има ефект върху цените на около 12 милиона автомобили на най-големия автопазар в Европа, тъй като производителите ще трябва да направят скъпи подобрения или напълно да се откажат от цели серии. Освен това от месеци насам се изказват притеснения, че сега милиони германски дизелови коли ще бъдат изнесени като втора ръка за Източна Европа с всички последици за чистотата на въздуха в тези страни.
Решението на съда в Лайпциг ще има голямо значение, защото идва от страна, смятана за родното място на съвременния масов автомобил, и защото е против позицията на канцлера Ангела Меркел, чието правителство се обяви срещу забраната на градовете. Съдебната битка започна заради иск от природозащитната организация DUH срещу виновните според нея за лошото качество на въздуха в редица германски градове.
Федералното правителство в Берлин е против градската забрана, защото смята, че това ще раздразни милиони собственици на дизелови коли и ще обърка трафика в градовете, докато в същото време общественият транспорт не е готов да компенсира една сериозна промяна в организирането на превозите.