11 съвета за добра мобилна портретна фотография

| от chronicle.bg |

Какво стои в основата на добрата портретна снимка? Има ли психология в това да снимаш известна или не толкова известна личност? Необходимо ли е да си професионалист с качествена камера или можеш да снимаш любителски със смартфон?

Това са част от темите, които бяха дискутирани на практическия уъркшоп за портретна фотография с флагман серията смартфони P20, организиран от Huawei и воден от фотографа Вера Гоцева – Lomovera (повече за нея тук). В ролята на модел влезе Михаела Филева, а теренът бе Creative Hall Studio – същият, където Вера Гоцева и Михаела Филева наскоро реализираха фотосесията с Huawei P20 Pro за новия албум, „Нова страница“, на изпълнителката.

Преди всичко трябва да знаем, че когато снимаме хора, не трябва да ги делим на известни и популярни личности, и „обикновени“ хора. В портретната фотография няма разлика между тях, защото всяко лице има своя индивидуалност и отличаващи се черти. Всеки човек е интересен и вие може да откриете своя обект планирано или неочаквано, затова е полезно да сте подготвени да му направите портрет, който той, вие и вашата аудитория в социалните мрежи, блогове или медии, истински да харесате.

Ето и някои от основните принципи, които трябва да спазваме, когато правим портретна фотография със смартфон:

Kadur na Mihaela Fileva ot photosesiata za novia i album

1. Човекът срещу вас е основен и единствен приоритет. За него трябва да е комфортно да бъде пред обектива. През цялото време обектът трябва да е в идеална своя среда и комфортна зона. Трябва да го усетите и да го предразположите. В този ред на мисли, разговаряйте с модела. Той е най-важното нещо и ако пожелае да спрете да снимате, приемете неговото желание.

2. Усетете ситуацията и действайте спрямо нея. Някои хора предпочитат да се подхожда към тях по-агресивно или по–пасивно при заснемането на кадрите – „Застани тук и се усмихни“ или „Би ли искала да пробваме снимка тук?“, са два различни подхода, пробвайте кой работи по-добре в съответния момент и с конкретния модел.

3. Намерете подхода за конкретния човек и имайте визия и насоки, спрямо които да го водите какво да прави. През цялото време се налага позиране, но без да се напряга модела. Всеки човек се притеснява от снимките и вие трябва да го насочвате. Ако оставите да реши как да застане сам, ще се притесни и кадърът няма да се получи. Вижте раменете му – ако са стегнати, той се притеснява и вие трябва да го предразположите.

4. За хубавата снимка ключът към успеха е в светлината. Дали имаме снимки с професионално осветление или такива с естествена светлина при прозорец и изглед на слънце, то светлината трябва да пада странично от човека, косо на лицето му. Основен принцип – тя трябва да е зад вас. Чудесни снимки стават в полупрофил и лице, обърнато към светлината, а прозорецът е добър заместител на професионалното осветление, когато не разполагате с такова.

5. Статиката на тялото е много важен момент. Обикновено хората изглеждат неестествено и стегнати, ако не са професионални модели. Затова пасивността и статиката трябва да се преодолеят с композицията на кадъра. Не искате човекът да изглежда отпуснат, нито прекалено стегнат. Затова моделът не бива да се обляга с гръб на стена или другаде, ако е фронтално срещу вас – в тялото му трябва да има енергия. Поставите модела срещу вас, кажете му какво да прави, комуникирайте с него, направете го забавно, за да се раздвижи и да се отпусне.

Processed with VSCO with al1 preset

6. Позицията на тялото определено има значение. То може да е право или седнало. Ръцете трябва да бъдат отделени от торса, като моделът трябва да прави нещо поне с една от ръцете си – така избягвате като цяло неприятните „кръгли“ кадри и давате силует на човека и снимката. Лицето не трябва да е изнесено назад. Когато брадичката е изнесена малко напред, лицето не стои статично и е по-въздействащо. Челото и брадичката трябва да са в една линия. Портретната фотография има три основни плана – портретен, американски (3/4) или пълен, и когато по-голямата част от тялото е в кадър, краката също трябва да заемат поза. Позиционирайте модела странично или снимайте профил, а най-добре – полупрофил. В лек диагонал застават лицето и раменете, брадичката и челото, а раменете са леко завъртени в синхрон с лицето, за да не е статично тялото. Правете снимки с различно положение на косата.

7. Очите изразяват всичко – търсете ги. Моделът за снимката трябва да гледа напред. Ако не усещате химията между очите – между вас и човека – по-добре да не гледа към вас, защото това се усеща и вижда лесно от аудиторията.

8. Снимайте с пълни мегапиксели. Пуснете си цялата резолюция на вашите Huawei P20 Pro или P20. Правете снимки на един и същи кадър в различни настройки – приоритетна бленда, потретен режим и чиста камера без режими. Правете по три снимки на визия/поза, защото всъщност има фини нюанси, които се виждат, и затова е необходимо да имаме набор от кадри за избор. Освен това, никога не приближавайте при портретни снимки със смартфон. Търсете максимално възможност, за да се приближите за близък план.

9. Трябва да знаете какво правите и затова снимайте всеки ден хора. Дайте си време да се отворите към човека срещу вас. Никога не пренебрегвайте човека срещу себе си. Неговата работа е в пъти по-трудна от вашата, защото той е чувствителен пред обектива.

10. Портретната фотография винаги е за човека срещу вас. Дори да мислите, че имате много хубава снимка, може и да е така, но ако моделът не се харесва на кадъра, не го публикувайте.

11. Изградете доверието и се забавлявайте през цялото време. Това ще вдигне енергията на модела срещу вас. Пуснете си музика. Снимайте.

 
 
Коментарите са изключени за 11 съвета за добра мобилна портретна фотография