Рекламният гений на българския туризъм

| от Александър Николов |

„Реклама на българския туризъм“. Напоследък се усещам, че някъде на б-то избухвам в смях.

Рекламата на българския туризъм винаги е била нещо средно между леля Мария с бялото пране и Жулиета със сиренето на „балкона”. С пристигането на министър Николина начело на туризма целият български рекламен гений получи такъв размах, все едно Холивуд да филмира книгите на Иво Сиромахов.

И като заваля едно рекламиране – Холивуд, Боливуд, Лувъра, Марк Жирардели, само Дейвид Бекъм и Лейди Гага още не са впрегнати да рекламират туризма ни. В което няма нищо лошо, ако нещата спираха дотук. Защото от Министерството са решили да добавят и малка нотка родна гордост, или където може – клетост. Която стои добре на цялостната визия като щипка чубрица на тирамису, стрък магданоз на крем брюле и копър на шоколадово суфле. С две думи – като казан с таратор на изложба в Лувъра.

Преди дни министър Ангелкова откри 33-тата Международна туристическа борса Ваканция&Спа Експо. За истинско спа усещане, на гостите беше разиграна сценка с ослепените войници на цар Самуил. В историята на всяка държава има десетки спечелени и още толкова изгубени битки и войни, моменти на слава и национални катастрофи. Досега обаче никой не се беше сетил да използва такъв зловещ момент за привличане на туристи.

Докато министър Ангелкова привличаше туристи с ослепените воини на Самуил, се сетих за френската железопътна компания, която в продължение на 12 години настояваше Великобритания да промени името на лондонската гара Ватерло, от която до 2007 година тръгваха влаковете Eurostar. Нищо не разбират тези французи от туристическа реклама. Та ние сме готови да използваме всяка национална трагедия като умолително подвикване към туристите „Дай някой лев ма, батко. Левски обесен, Ботев убит, 500 години сме били под турско робство…”.

Нещо повече, Самуиловите войници могат да рекламират не само спа, но и голф туризма. Или Перперикон, който е толкова близо до село Ключ, колкото Траянови врата. Защото не разбирам цялата тази претенциозност, че Самуиловите войници не били ослепени при Траянови врата, а при село Ключ.

Първо на първо, няма да развиваме селски туризъм, а клет туризъм, затова не може да е при село Ключ. Второ на второ, напишете Ключ на латиница без четворка и накарайте някой англичанин да го прочете. Дали ще дойде да гледа Самуил как плаче за съдбата на KLETA MAJKA BALGARIQ? Трето, това Траянови е врата, а вратата се отключва с ключ, тоест двете думи са синоними. И четвърто – при село Ключ няма къде да тропнат нито ръченица на Бяла роза, нито казана с таратор. Тя Гери-Николина затова е министър, да мисли за тия неща…

И тя не само мисли, ами ражда поне по две супер идеи на седмица.

Днес Самуил рекламира спа туризма, утре Ботев – голф игрище, в други ден Райна Княгиня –ски пистите. Тая история защо сме я учили в училище, ако не става да си рекламираме туризма? Баба Тонка, ако не меси мекици на Рилския манастир, кой? Боримечката, ако не търкаля едно буре с Мелнишко вино, Чък Норис ли да викаме? Баба Илийца с тоя кол, дето го е вадила, знаете ли какви чевермета на Рожен може да върти?

Всичко това на фона на „Продават се мамо, белите манастири”. Да предразположим чужденците да купуват. А те, само като видят една-две реклами на туризма ни, бързат да си купят я билети за Гърция, я за Мароко, в краен случай за Майорка.

 
 
Коментарите са изключени за Рекламният гений на българския туризъм