Борис Данков
И тъй вече си имаме национална галерия „Квадрат 500“. И защо пък да си нямаме, след като досега сме имали „Зона Б-5“, „Театър 199“, „Галерия 111“, „Биенале 2012“, „Стройко 2000“ и т.н., и т.н. Страшно оригинално го е измислил г-н министърът на културата Вежди Рашидов! Прочее, той още в самото начало огласи, че не иска „да го качват на сливата“, че изборът на име за националния музеен комплекс щял да стане чрез конкурс и „консенсус“, чрез широко допитване до гилдията и народа, до експертите… Едва ли не до постигане на пълно национално съгласие.
Но не би. Както се вижда Вежди Рашидов си е харесал за име на плагиатствания от него Български Лувър кадастралното название на обекта (променено в „Квадрат 500“!?) още през септември 2012 г. и чрез назначената от него „междинна комисия“ го е „класирал“ на първо място още тогава. В края на декември 2014 г. той съобщава пред правителството, че „засега най-харесваното (от кого?) предложение за музея е „Квадрат 500“, което звучало „кратко и по-художествено“. Най-сетне преди няколко дни стана известно, че назначената от министъра комисия „се е обединила“ около названието „Национална галерия „Квадрат 500“. Това наименование било съчетавало „традиции, приемственост и съвременно звучене“, било отразявало „териториалния и тематичен обхват“ на галерията „в съответствие със Закона за културното наследство“.
Тази аргументация е смешна и жалка. Несериозно е названието на националната ни арт-институция да се извежда от кадастъра. Логично би било сам Вежди Рашидов да е против подобен вариант, а той не е. Нещо повече за шеф на комисията той е поставил „свой човек“ – зам. министърката на културата Бони Петрунова. Не е взето предвид дори мнението на главния проектант арх. Янко Апостолов. Тези дни в един от интернет форумите се появи следното мнение: „Квадрат 500 казва много… дълбоко подсъзнателно безизходицата на квадрата се свързва с 500-те години турско робство и дава доста реалистична картина за идеите в главите на държавните служители…“
А честито!