„Летище Пловдив е международно летище, разположено на 10 км югоизточно от втория по големина в България град – Пловдив. На Летище Пловдив има 24-часово оперативно дежурство. Летищeто осигурява автобусен транспорт за пътниците на всички международни превозвачи, в случай на закъснение, когато Пловдив се използва като резервно летище на София или на всяко друго летище в България.“
Така твърди интернет страницата на Летище Пловдив. Информацията е потвърдена и на сайта на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“.
„Летище Пловдив работи от юни месец в дневен режим на работа от 6:00 до 20:00 ч. Има категорична забрана за кацане на неработещо летище от 2005 г. насам, това са нови стандарти“, обяви директорът на Летище Пловдив Владимир Щърбанов пред Нова ТВ. „Заходът е извършен правилно. Но той е извършен на несъществуващо летище“.
В началото на 2010 година с решение на Министерски съвет държавните летищни такси бяха намалени на половина, което е прецедент за страната. Целта е да се стимулира развитието на Летище Пловдив. Ирландската нискотарифна авиокомпания Ryanair, обяви на 4-ти август 2010 г. откриването на първата си българска дестинация от Лондон Станстед до Пловдив. През май 2010 година е създаден Фонд за развитие на Летище Пловдив.
„Фондът е едно от условията за привличане на големи авиокомпании, които да осъществяват редовни полети до Западна Европа. Срещу приноса си общините ще получат безплатна реклама като туристически дестинации, а това ще доведе до съживяване на икономиката им. Фондът има за цел привличане на инвеститори и развитие на туризма. Таксата за членство във Фонда е 50 стотинки на жител на община, членуваща във фонда, но срещу тази такса общините могат да се рекламират на сайта на нискотарифната компания „Райнеър“ (Ryanair), където има над 700 млн. посещения годишно.“, се казва на страницата на пловдивския кмет Иван Тотев.
От няколко месеца обаче Летище Пловдив работи само на дневен режим, което силно затруднява работата му и е убийствено решение за регионално летище. Летището не разполага вече и със склад, заради което вече са отказвани полети поради липса на гориво. Ръководството смята да се откаже от снегопочистващата фирма, което означава, че при първи сняг летището ще затвори.
Фондът за развитие редовно е бойкотиран от членуващите общини, а отношенията с Ryanair са на приливи и отливи. Освен Лондон, ирландският превозвач пуска и спира на няколко пъти полети до Милано Бергамо, Хирона и Франкфурт Хан, които се радваха на популярност сред пътниците. Парите от София се бавят с месеци, вноските на местните общини във фонда също. Въпрос на време е ирландската авиокомпания да си стегне багажа, а фактът, че вече лети от София може да ускори този процес.
От няколко години текат преговори и с нискотарифната авиокомпания с най-много полети в България – Wizz air. Двата самолета, кацнали в събота вечерта, заради бурното време в София са точно на тази авиокомпания. Страхотен начин да я спечелиш като нов клиент.
„Тук няма жив човек от служителите на летището, не е ясно кога въобще ще се появи някой. Кацнахме в една тъмна нива, все едно сме в Конго. Няма светлина, няма жив човек, 200 пътника чакат заклещени в самолета за да може някои да се сети да дойде със стълба да отвори самолета и да си тръгнат хората. Има малки деца, и какво ли още не. В България няма аварийно летище за подобни случаи, това е пълен абсурд“, възмути се един от пътниците инж. Антон Маслев след 6 часа престой на летището.
Това напомня за всичко друго, но не и за европейско летище с претенции, каквото Летище Пловдив е.
Преди години кацнахме през нощта на летище „Кайен“ във Френска Гвиана и не можахме да слезем, защото този дето кара ками…
Публикувахте от Georgi Milkov в 22 ноември 2015 г.
Сега ще станем свидетели на традиционното прехвърляне на вина между ръководството на летището и общината, държавата, кмета, областния управител, министерствата на транспорта, финансите и туризма, РВД, ГВА, обвинения в некадърност, бранене на монопола на Летище София, а вече чухме и че авиокомпанията е виновна, че е кацнала аварийно без предварителна заявка на несъществуващо летище.
А директорът на несъществуващото летище дали ще подаде оставка от поста си или ще продължи да получава заплата като директор на несъществуващо летище?
С една редовна авиокомпания със средно един полет на ден икономически смисъл от съществуването на това летище няма. Държавата от години го финансира, за да бъде използвано като резервно на Летище София, както и на Бургас. Функция, която очевидно Летище Пловдив не желае и не може да изпълнява. Защото както каза директорът му „Аварийни кацания на летището се извършват само по предварителна заявка“.
Пред Летище Пловдив има два пътя на развитие. Или спешни промени в цялостния план за съществуването му с ясна визия за развитие, или закриване. България няма нужда от Летището на Шрьодингер, Пловдив още по-малко.