Катя Михайлова
Работата с хора е един изключително сложен и отговорен процес. Всеки човек притежава индивидуални качества или недостатъци на характера, които биха могли да спомогнат или да попречат на осъществяването на качествено общуване и обслужване. Ето защо днес, доброто обслужване, привличане, удовлетворение и запазване на клиентите е едно от най-важните конкурентни предимства. Най – важното е, винаги да бъде дадено на клиента това, което иска и това, от което се нуждае.
Ето някои основни принципи при комуникация с клиентите:
– Посрещнете клиента с усмивка.
– Дайте знак, че сте забелязали клиента – покажете, че знаете, че той е при вас (с най – обикновен очен контакт, с леко кимване или с кратък поздрав и отваряне на ръка).
– Направете позитивен жест, предложете помощ.
Доброто начало е половината от свършената работа (поздравяваме, усмихваме се, поглеждаме в очите). Първият визуален контакт е изключително важен, в този момент клиентът си съставя първо впечатление както за Вас, така и за компанията, за която работите. Погледът, отправен към клиента показва, от една страна, че той е забелязан, от друга, че Вие сте готови да го обслужите. Също така зрителният контакт създава връзката между вас.
–Поздравявайте клиента до 10 секунди след като влезе.
– Клиентът не обича да чака. Дори ако сте заети с обслужването на друг клиент, прекъснете за малко, за да поздравите. Когато клиентът очаква да му обърнете внимание, времето минава по – бавно. Той е благодарен на един поздрав, това го отпуска и предразполага. Освен това намалява шанса новопристигналият да се почувства пренебрегнат и да се откаже да чака.
– Към клиента се обръщайте с изрази като:
„Заповядайте, с какво мога да Ви съдействам или да Ви бъда полезна?“
„Желаете ли да Ви помогна с нещо“?
– Много важна част при обслужването е да сте подготвени с познаването на предлаганите от Вас продукти или услуги и да сте наясно с техните характеристики и параметри.
– Опитвайте се да предразположите клиента, като задавате насочващи въпроси. По този начин ще разберете какво той очакват от вас.
– Поддържайте любезен, подчертано заинтересован тон по време на разговора.
– Бъдете естествени, говорете с клиента като с Ваш гост. През цялото време не спирайте да се усмихвате.
– Разтопете леда. Не трябва да преминавате веднага към въпросите около продажбата. Съсредоточете вниманието върху техните потребности. Доказано е, че за да познавате потребностите на клиентите е необходимо да можете умело да задавате въпроси.
– Обяснявайте на клиента предлаганите продукти или услуги дотогава, докато се убедите, че той е наясно и разбират това, което му предлагате.
– Отделете малко време и помислете върху характеристиките и ползите на предлаганите от Вас продукти или услуги.
– Обяснявайки характеристиките и ползите от продуктите, това е ключът – да се покаже особеностите и преимуществата на продукта и да се подчертае какво означава всичко това за клиента.
– Използването на точните определения за ползите и индетифициране на нуждите, означава повече ефективни продажби и по – доволни клиенти.
– Едва когато сте сигурни какво търси, пристъпете към обсъждането на условията и цената.
– Допълващите продажби също ще повишат качеството на услугата.
– Използвайте аргументи, че предлагате качество, а качеството си има своя оправдана цена (сиренето е от мляко и струва пари).
Ако спазвате горните правила, Вие ежедневно ще извършвате ефективни продажби и ще печелите положителното отношение на клиентите. По този начин, независимо от натовареността по време на работа, Вие ще превърнете обслужването в продажбен успех и ще се чувствате наистина удоволетворени!!!
Пожелавам на всички Вас НАСЛУКА И УСПЕХ!
Вижте също:
Как да си намерим подходяща работа?