Александър Николов
Вече повече от месец в световните медии тече дискусия на най-високо ниво (като ръководни постове, не като качество) между изпълнителните директори на трите големи американски компании – Delta (сляла се с Northwest), United (обединила се с Continental) и American airlines (погълнала US airways) – и трите големи превозвача от Близкия Изток – Emirates, Etihad и Qatar airways. Незаконни субсидии, стари самолети, вина за 11 септември… какво ли не чухме.
Намеси се и Асоциацията на европейските авиокомпании, която под диктовката на Air France и Lufthansa, също възропта срещу превозвачите от Голфа и тяхната нелоялна конкуренция. Това стана причина British airways и Iberia да напуснат организацията и да се присъединят към тази на нискотарифните превозвачи редом до Easyjet и Ryanair (кой ли е очаквал?). 10-те % акции на Qatar в IAG са явният виновник за този катарзис. Притежаваната частично от Etihad Air Berlin също затръшна вратата, очаква се това да стори и Alitalia.
Трите американски авиокомпании и част от европейските превозвачи са единодушни. Компаниите от Голфа разрушават въздушния транспорт чрез изкривяване на пазара и нелоялна конкуренция. You to see! Всичко щеше да е в рамките на нормалното, ако в същото време не наблюдавахме един друг феномен. Същите тези компании се хвалят със своето партньорство с компаниите от Голфа и сключените код шер споразумения, за да „предоставим на нашите пътници повече избор и по-голямо качество на услугите“.
Кратка справка към полетите на летище Кенеди в Ню Йорк например показва, че кодът на Qatar airways се появява върху около 40 полета, от тях 1 (един) се изпълнява от самата авиокомпания – QR702 до Доха. Останалите са код шер с JetBlue (13) и внимание… American airlines (24). Etihad има около 3 пъти повече и освен с Jet Blue и American airlines си партнира и с Delta. Лошата Emirates също е здраво стъпила на американския пазар с много код шер. Същата ситуация можете да наблюдавате на произволно американско летище.
В замяна American airlines предлага около 15 дестинации от Абу Даби, 2/3 от полетите са оперирани от Etihad, включително няколко американски града като Ню Йорк и Чикаго. Същото е положението в Доха с единствената разлика – оперираща компания е Qatar airways. Air France и KLM любезно предоставят хъбовете си на Etihad, в замяна на достъп до Абу Даби.
Нормална търговска практика бихме казали. Но… някак си е малко шизофренично сутринта да обвиняваш някого в монопол, злоупотреба, нелоялна конференция, а следобяд да го наричаш партньор. Днес да го обвиняваш в изкривяване на пазара, а утре заедно да променяте същия този пазар. Едно е сигурно (каквото и да ви казват) последните, които печелят и от войната, и от партньорството са пътниците.
По този казус и арменският поп няма решение. Нито радио Ереван.