. Не си представяйте, че гражданите тичат да сменят летните гуми със зимни и да купуват ръкавици и метлички за изриване на снега от колата. Повечето хора се втурват да мислят оригинални статуси за първия сняг, които да споделят в социалните мрежи и носят палтата си на химическо чистене. И докато снегът затрупва колите, а честитките и снимките на снежнобели панелки пълнят Facebook, шофьорите се мятат на автомобилите си и се вписват в декора на снежната приказка с неадекватни движения, нервни задръствания и псувни, пред които въображението на Тери Пратчет прилича на това на средностатистически служител на ЦГМ. Щом Гери Малкоданска каже, че от утре ще вали сняг, народът започва да се подготвя
Освен традиционната изненада от първия сняг в края на ноември, всяка година също толкова традиционно питаем надежда, че шофирането в зимни градски условия ще стане по-адекватно и по-съобразително, но знаете…както е казала Айше: „А дано, ма надали“.
Ето кои са най-опасните и най-дразнещите грешки, които правят шофьорите, когато първият сняг за годината натисне улиците:
Летни гуми
При изменения в Закона за движения по пътищата в средата на октомври, депутатите приеха, че използването на зимни гуми и вериги ще е задължително, когато на пътя има сняг и лед. Законът обаче не задължава шофьорите обезателно да сменят гумите през зимата, нито определя точни дати за това. И въпреки това, всички специалисти (производители, търговци, водачи с дълъг стаж, пътни полицаи) препоръчват гумите да се сменят според сезона. Казусът за гумите е комплексен. Зимната гума е желателна, тъй като е изградена от по-меки смеси, което я прави еластична дори и в най-студеното време, осигурявайки максимално сцепление със студената пътна настилка. Тя се различава от лятната и спрямо рисунъка на грайферите – зимната гума разполага с многобройни ламели, които захапват снега и осигуряват твърд контакт с настилката. Сместа на зимните гуми запазва качествата им при температури под 7 градуса. При такива температури летните гуми се втвърдяват и влошават сцеплението си с пътя. В същото време, зимни гуми, купени втора ръка, за които зима 2016 е седми сезон на употреба, може да бъдат по-опасни от летни гуми с достатъчно дълбок грайфер. Шофьорите могат да си вземат и всесезонни гуми, които правят компромис както с лятното, така и със зимното шофиране, тъй като имат доста посредствени възможности на фона на „специализираните“ гуми. Освен това, в последните години в България има доста сериозни температурни и климатични колебания, което прави гумата, която по идея е „универсална“ – твърде компромисна.
Въпреки препоръките, по пътищата могат да се видят много коли, които се пързалят като шейни върху изтърканите си, летни гуми и чиито единствен шанс за спиране в ситуация, е в друг автомобил. Тъпо.
„Какво като е валнало малко снежец? Аз съм добър шофьор, не ми пречи“
Да, ама не. Ако извадим някакви 10-15% адекватно каране на сняг, останалата шофьорска маса се разделя на две: водачи, които карат все едно навън е 20 градуса, слънцето пече, а настилката е суха като пемза, и такива, които са толкова стресирани от пътната обстановка, че пъплят по пътя с 3км/ч. Докато вторите обикновено са просто досадни, първите са опасни. Добрите шофьори винаги съобразяват карането си с пътната обстановка, която в снежни дни включва студен асфалт, студени гуми, хлъзгава заснежена или заледена настилка и удължен спирачен път. Надъханите тарикати, които взимат завой на сняг с 80км/ч, залепят се за предните коли, спират рязко, изпреварват без да имат съвършена видимост и се гмуркат в аквапланинг със смелостта, с която 19-годишен дрифтър без книжка се върти на оживено кръстовище, не са за пътя. Би било яко да пребивават в затвора, в Диарбекир, в „Обеля“ или някое друго гадно място. Но не и на пътя сред шофьорите, които си обичат живота, че и колата.
Резки движения и забързани маневри
Основният принцип, чието спазване може да предпази шофьора от катастрофи в снежно време, е „Slow down“. По-бавното каране може да спаси положението в рискови ситуации, тъй като водачът има повече време за реакция в условия, в които спирачният път е значително по-дълъг. Чудесно е, че повечето коли вече разполагат с ABS (система, която не позволява на колелата да блокират при максимално спирачно усилие), но физиката си е физика и понякога и ABS-а не върши работа. При нужда от екстремно спиране със завиване за избягване на опасност, следва да се отпуснат спирачките, за да се отблокират колелата и след маневрата да се натиснат отново.
И въпреки широката популярност на тези базисни правила, ако се пуснете по булевард „България“ от Бояна до центъра, ще се натъкнете на поне 20 автомобила, които правят странни, резки движения, пързалят се по пътя с натисната до ламарината спирачка и се блъскат в други коли, при което шофьорите им изглеждат изненадани. От какво?
Нелепо потегляне с много газ
Трудно ще направите нещо на околните с опита си за пичовско потегляне на сняг с подаване на много газ, но ги карате да се чувстват неудобно. Колата ръмжи, колелата се въртят на едно място, а вие удряте волана и псувате обилно, вместо да включите на по-висока скорост, за да намалите силата, приложена върху колелата и в крайна сметка да отлепите. Ама то не може само газ, понякога трябва и акъл.
Непочистване на автомобила
Всички закъсняваме за работа сутрин и бързаме да стигнем до топло място, на което да пием кафе, а чистенето на затрупания със сняг автомобил е досадна работа. Освен това, кожените ръкавици се степват от снега, а косматите такива стават на ледени топчета. Но когато тръгнете с колата, след като само сте забърсали небрежно стъклата, огледалата и фаровете, а на покрива си носите два тона и половина снежна маса, представлявате риск, тъй като при спиране изсипвате върху задния автомобил тези два тона и половина и шофьорът зад вас временно ослепява. Но какво пък, ако се блъсне във вас, не е страшно, защото той е отзад, съответно автоматично той е виновен? Е, не винаги…