„Филми близнаци“ е реален термин, с който се описват холивудски филми, снимани от различни студия, но въпреки това са с еднаква тематика и арка.
Известни примери са „Deep Impact” и „Armageddon“ – два филма, пуснати през няколко седмици един от друг, в които се разказва за спасяването на света от метеорит. „A Bug’s Life” и „Antz“ са анимамирани филми за буболечки мравки, които се бунтуват срещу рояка си. В „Dante’s Inferno” и „Volcano“ става въпрос за бедствие след изригването на вулкан.
И всички тези филми са пуснати между 1997 и 1998 година.
Има и още примери: „Chasing Liberty“ и „First Daughter” от 2004 – романтични комедии за дъщерята на президента. Шокиращо еднаквите „Olympus Has Fallen“ и „White House Down“ от 2008 са просто „Умирай трудно“ в Белия дом.
Това никак не е феномен от сегашното.
Оказва се, че има няколко причини за появата на подобни кино съвпадения – от корпоративен шпионаж до обикновена случайност. Когато MGM правят „Gone With the Wind“, популярната по това време актриса Бел Дейвис не успява да вземе ролята на Скарлет О‘Хара. Warner Brothers също искат да направят филм за Гражданската война и затова купуват правата на бродуейската постановка „Jezebel“, в която, представете си, също се разказва за силно независима жена от юга. Студиото взима Дейвис за главната роля и натаманяват филма набързо, за да излезе преди „Gone With the Wind“. В крайна сметка филмът е хит, а Бел Дейвис дори печели Оскар за ролята си. Радостта обаче е мимолетна, защото малко по-късно „Gone With the Wind“ поставя рекорд за най-много награди на Академията, а за няколко години продава 60 милиона билета, което го прави най-доходоностният филм до тогава (а може би и до днес, като сметнем инфлацията).
Приликата между споменатите вече „Deep Impact” и „Armageddon“ е резултат от международни корпоративни шмекерувания. Продуцентските къщи на двата филма дори се заплашват със съд, но в крайна сметка не се случва нищо.
Носят се слухове, че „Antz“ на Dreamworks е откраднат от Disney, а крадецът е Джефри Каценбърг, изпълнителният директор на Dreamworks с бивш работодател… Disney.
Друга причина за дублирането на филми е някакво световно събитие. Например, „1492: Conquest of Paradise“ и „Christopher Columbus: The Discovery “ от 1992 са по повод 500 години от „откриването“ на Америка.
Студиата може да се влияят от модата на времето. „The Truman Show“ и „EDtv“ излизат съответно през 1998 и 1999 година и са подтикнати от бума на риалити форматите. А през 70-те години излизат пет филма за Граф Дракула, защото жанрът е модерен.
В Холивуд оригиналността не е най-висша ценност за сметка на римейките. И така е било винаги.
Примери за филми близнаци от тази година са „King Arthur: Legend of the Sword“ и „The Mummy“ – и двата не особено успешни, даже никак.
Занапред можем да очакваме няколко филма за Робин Худ.