Всеки проект на Раян Мърфи е събитие. Нормално – когато създадеш едни от най-иконичните сериали на деня – „Аmerican Horror Story“, „Glee”, “American Crime Story: The People vs O. J. Simpson”, “FEUD: Bette & Joan”, няма как името ти да не добие култов статус в днешната телевизия.
А тази година е по-различна поради няколко причини. От пети 4-ти сезон насам рейтингите на American Horror Story методично вървят надолу. Макар пилотните епизоди на последните 3 сезона да показват повече от добри числа, не така стоят нещата, когато гледаме цялостното представяне на сезоните, а след това ги поставим на общия фон. Истина е, че публиката продължава да харесва сериала, създаден от Раян Мърфи и Брад Фалчък. И въпреки това липсата на Джесика Ланг, която си тръгна след 4-ия сезон, остави горчив вкус в следващите сезони.
Затова и тази година очаквахме с още по-голямо нетърпение новият сезон на „American Horror Story”, носещ гръмкото наименование „Апокалипсис“. На фона на предишните сезони, един кросоувър между първи (Murder House) и трети (Coven) сезон, „Apocalypse” си спечели висок предварителен кредит на доверие. От 7-те сезона, излезли дотук, тези два са художествено най-добрите. А новината, че Джесика Ланг ще се завърне вдигна още повече.
След премиерата, която беше преди два дена можем да кажем, че е прекрасно усещане да се върнеш в доброто старо време и да усетиш онази искра, която прави „American Horror Story” това, което е.
Пилотният епизод започва с ужасяващо съобщение – ядрени ракети бомбардират земята и се придвижат към Лос Анджелис. Там живеят главните персонажи. Лесли Гросман играе богата наследница и Instagram инфлуенсър, Били Лурд е нейна асистентка, Евън Питърс е изтънчен коафьор, а вечната Джаки Колинс е неговата баба, която се налива с изветряло шампанско в пищната си къща. В последния момент четиримата се качват на самолет (оставен от бащата на Коко), който трябва да ги отведе на безопасно място. Запознаваме се и с героите на Адина Портър и Кай л Алън – хора със специален генетичен материал, които са избрани да бъдат спасени. От кого? Тайна организация, знаеща за заплахата, е подготвила подземни бункери, където малцина ще могат да отидат. Всички гореизброени се оказват в един бункер, докато навън светът е потънал в дълбок зимен ядрен сън. За бункера отговарят две от ветеранките на Раян Мърфи – Сара Полсън и Кати Бейтс.
Ако има нещо, което сме научили от толкова много гледания на пилотни епизоди на Раян Мърфи, то е да не се увличаме прекалено по първия епизод. Неведнъж публиката е оставала пленена, само за да разбере, че нататък епизодите бледнеят пред дадената предварителна заявка.
Разглеждан сам по себе си, пилотният епизод на „AHS: Apocalypse“ е добър. Ярък, брутален, на моменти болезнено неприятен, той вкарва зрителя в историята и най-важното – успява да го накара да съпреживява заедно с героите. Дотук не можем да искаме повече от него. Остава само да видим дали тази заявка ще бъде изпълнена в оставащите 6 епизода, които предстои да гледаме всяка следваща сряда до 17 октомври.
От няколко сезона насам „American Horror Story“ не разчита на желязната драматургия. Нито като диалог, а още по-малко като развитие на действието. И двете безспорно ги има в първия епизод и са на ниво, но не са това, което ще ни накара да продължим да гледаме. Ситуацията с бункерите, ядрената бомба, оцелелите, оцеляващите и още ред неща имат редица пробойни, така че повечето неща са по-скоро условни, отколкото реални. С правилните други съставки обаче тази липса е приемлива. Засега все още е трудно да откроим къде се пресичат сезоните Murder House и Coven, но занапред със сигурност и това ще стане ясно.
Най-силните страни на първия епизод, са две – актьорската игра и визията. За второто не сме се съмнявали – проектите на Мърфи и Фалчък винаги имат безупречна визия – костюми, декор, грим, прически, кинематография – всичко е изпипано до най-малкия детайл и можеш да познаеш техните проекти от километри.
Актьорският състав този път е приятната изненада. Всеки от персонажите си има свои характеристики, а актьорите успяват да ги изведат. Наред със старите любимци на Мърфи (като Полсън, Питърс и Бейтс), Мърфи представя Кайл Алън, Адина Портър и Джаки Колинс. Последната определено е едно от най-свежите попълнения в новия състав. Не сме и очаквали от нея да излиза от своето амплоа на капризна и загубила връзка със света богаташка, но пък тази щампа определено й стои добре.
С умерена драматургия, стабилен актьорски състав и умопомрачителен добър образ първият епизод на осмият сезон на АХС оправда нашите очаквания. Брутален, циничен, смразяващ, той е еталон за добро начало в телевизията.
Остава да видим дали ще има помен от доброто старо време на финала на сезона. Надяваме се – да.