Древногръцкият град Тива е изненадващо толерантен що се отнася до гей отношенията, дори привлича вниманието на известния гръцки философ Платон, който отбелязва, че мненията по въпроса в неговия град Атина са далеч по-сложни. В Тива дори се създава военна единица, наречена Свещения отряд, която се състои само от двойки мъже. Тази елитна единица всъщност побеждава величавите спартанци в битка, но за разлика от тях, Свещеният отряд е до голяма степен вече забравен от историята.
Малко се знае за Отряда и само няколко разказа описват подвизите им. Повечето историци днес обикновено са съгласни, че единицата вероятно е сформирана около 379 до 378 г. пр. н. е. Редица видни гръцки историци обаче споменават 300-членна тиванска войска, обучена на елитно ниво много преди тази дата. Нито една от тези препратки не споменава името на Свещения отряд, но все пак някоя от тези групи може да е негов предшественик.
Останки на Тива
Отрядът
Както бе споменато, звеното е съставено изцяло от любовници от мъжки пол, общо около 300. Те вероятно са подбирани ръчно от тиванския военачалник Горгидас заради техните способности, а не поради социалната им класа. Всяка двойка има по-възрастен доминиращ любовник и по-млад и по-пасивен. Всеки от тях получава изчерпателно обучение, което прави силата една от най-елитните по онова време. Базата им е в Кадмея, цитаделата на Тива.
Под ръководството на Горгидас Свещеният отряд обикновено седи в предната част на атаката. По-късно Пелопидас, тивански генерал, дошъл да командва групата, им възлага да подберат и да се справят с най-добрите войници на противника.
Те се бият редом с Атина срещу Спарта; спартанският крал Агезилай II довежда голямата си армия на територията на Тиван, която се защитава както от тиванските, така и от атинските войски. Тези войски обаче бяха превъзхождани от спартанските сили и в крайна сметка губят контрол над външната защита на Тива.
Тиванските сили отказват да отстъпят и организират редиците си срещу силите на Агезилай, като Свещеният отряд е разположен най-отпред.
Агезилай дава заповед цялата му войска да настъпи напред към тиванските и атинските сили с надеждата, че те ще избягат при многолюдния им вид. Но защитниците вдигат оръжията и щитовете си уверено, което от своя страна кара самия Агесилай да отмени атаката.
По-късно отрядът участва и в битката при Тегира през 375 г. пр. н. е. Там той се натъква на спартанските сили, които се завръщат от гръцкия регион Локрис и ги превъзхождат числено две към едно. Почти сигурни в победата, спартанските войски нахлуват към по-малкия си враг, но бързо им е нанесен жесток удар, когато Свещеният отряд незабавно убива техните лидери. Та са и допълнително притеснени, когато разбират, че това не е обикновена единица, а еднакво умела като тях. Част от нея изпълнява флангова маневра и последвалото кръвопролитие води до голям брой спартански жертви.
С този си удар Свещеният отряд се утвърждава като смъртоносна сила. Нещо повече – през следващите няколко десетилетия той печели репутация на привидно непобедима.
Но най-накрая мъжете виждат поражението – в битката при Херонея през 338 г. пр. н. е. То идва от ръцете на Филип II Македонски и неговия син Александър Велики. Тиванските и атинските съюзници се сблъскват с македонските сили, но просто не успяват да им се опълчат и повечето от тях бягат за живота си. Но за Отряда предаването не е опция. Те се бият упорито, докато всичките 300 не умират, с което се приключва с митичната единица завинаги.
Тяхната смелост и смърт впечатляват врага им, който ги погреба с чест.
* * *
Но защо Свещеният отряд на Тива не е добре познат днес?
Групата е пренебрегвана през цялата история, но и Тива като цяло не е толкова широко обсъждана, колкото държави като Атина и Спарта. Това не е, както видяхме, заради липсата на героични армии или интересни събития, а поради липса на добре познати историци и оцелели записи.
Освен това Тива е доста непопулярна и сред другите гръцки държави, след като се съюзява с персите в битката при Термопилите.
Това означава, че известните историци и философи като Платон и Ксенофонт, и двамата от Атина, са особено пристрастни срещу Тива в своите писания. Свещеният отряд става жертва на това, като е силно осмиван за своите провали, докато успехите им са пренебрегвани.
Освен това се смята, че в основата на омаловажаването или пълното игнориране на действията на елитната тиванска единица е хомофобията по онова време, както и през цялата история. Платон обяснява, че тиванският акцент върху гей връзките се дължи на факта, че тези хора са непохватни в съблазняването, за разлика от атиняните, които се възприемат като по-умели.
Военният водач, философ и историк Ксенофонт е дори по-директен в презрението си към Тива. Той е особено лоялен към спартанците, като тренира с тях и получава подаръци от тях; съответно вярва, че спартанците са образцови войски, докато тиванците формират войска от двойки мъже поради страх. Тази логика се основава на идеята, че така тиванските двойки ще си попречат да бягат от битка.
Същевременно Ксенофонт казва за гей взаимоотношенията между спартанските войски, че те могат да се влюбят, но не влизат в сексуален контакт. Днес има много доказателства, които предполагат, че това е точно обратното.
Поради тези присъщи пристрастия в произведенията, на които се разчита най -много за разбиране и изучаване на древната история, невероятните подвизи на Свещеният отряд са забравени.